K2

Het begin
September: een nieuwe start in een nieuwe groep. En we hebben onze start niet gemist. Ondanks de kleine groep zijn we er goed ingevlogen of beter ingeklommen want de nieuwe klimmuur op de speelplaats werd al onmiddellijk getest en goed bevonden. De klas met al haar hoeken en materialen werd al goed verkend en we voelen er ons al helemaal thuis. Op de valreep kwam er nog een nieuwe kleuter bij in ons klasje: Leo. Hij praat Engels en dat vinden we helemaal niet erg want zo leren wij het ook. We bekeken ook al onze (nieuwe) schooltassen en leerden ze geblinddoekt terug te vinden. We brachten andere tassen mee, leerden de inhoud kennen en deden er verschillende spelletjes mee. Ook gingen we al kleuren, schilderen, scheuren en plakken, al vinden sommige kleuters de behangerslijm maar vies en plakkerig en vinden anderen hem om op te eten. We maakten van onze zwart-witfoto’s kunstwerken à la Andy Warhol en deze kwamen aan het raam te hangen. We werkten rond vriendjes (elkaar verkennen en leren kennen, opnieuw groep vormen) en leerden zo ook onze Flip (de logeerbeer) kennen die iedere dag met de kleuter van de dag mee mag gaan logeren. Ook het godsdiensthoekje werd ingericht en versierd met een tafellaken met alle handjes er op. We leerden dat iedereen belangrijk is en erbij hoort. We vormen een groep: één voor allen, allen voor één! En er kwamen nog meer vriendjes. In een emmer kwamen ze aan, onze visjes. Maar gelukkig stond er al een mooie viskom voor hen klaar (wel een speciale precies want we konden onszelf er in zien). De visjes werden goed onthaald en ze worden goed verzorgd! En de kleuters gaven ze namen: Tom en Jerry. Onze kleuter van de dag mag ze eten geven. Niet teveel ineens natuurlijk.
Hier kan je de leuke foto's bekijken.
Al de vriendjes in onze klas staan ook op de foto, ben je benieuwd ... kijk dan even hier.

P.S. In deze periode kwam ook de fotograaf op bezoek. We oefenden op voorhand al even het poseren in. Hier zie je de foto’s.

Klasdiertjes en slangen
En zo belandden we bij het thema dieren. Samen maakten we een grote zee met allerlei zeedieren en schelpen. In deze zee speelde de juf het verhaal “de mooiste vis van de zee”. We speelden het na en maakten zelf onze “mooiste visjes van de zee”.  We speelden een voelspel waarbij onze handen moesten kijken welk zeediertje er in de voeldoos verstopt zat en er kwam ook een pakje met de post. Wat zou daarin zitten. Kleine pareltjes maar zonder gaatjes dus we konden er niet mee parelen. Wat dan? Er zat een opdracht bij om er water bij te doen. Hu? Dat deden we dan maar en weet je: de pareltjes gingen groeien tot een vijver! Wat vonden we het aangenaam om er onze handen in te laten zwemmen. De juf verstopte ook zeediertjes in onze vijver en wij mochten ze met onze handen gaan zoeken. Superleuk!

En op donderdag waren er opeens allemaal speelgoedslangen in onze klas. De grotere lieten we kruipen in het zand en de kleinere in het moeras (dat voelde leuk aan onze handen) en de allergrootste (en die was echt groot) die namen we mee in het knuffelhuis want het was een reuzeknuffelslang! Er waren ook kronkelslangen bij die we konden laten bewegen. We keken in boekjes van slangen, keken onze ogen uit en waren heel enthousiast. En op vrijdag kwam Jonathan op bezoek met echte slangen. Als bioloog wist hij er heel veel over te vertellen en we mochten zelfs aan de slangen voelen. We zagen ook de vorktong die steeds weer uit hun mond kwam. Op filmpjes zagen we hoe slangen een héél groot ei kunnen opeten, hoe ze zelf eieren leggen, hoe ze vissen uit het water halen en hoe ze hun tanden kunnen uitklappen als ze een prooi willen vangen. Wisten jullie dat een slang als ze groter wordt ook steeds uit haar jasje kruipt. Wij mochten aan zo een jasje voelen (het leek een beetje op de nylonkousen van onze mama’s) en we kregen ook echte slangeneitjes te zien. Dat het allemaal erg boeiend was kunnen jullie wel raden. We hebben er weer heel wat van bijgeleerd. Dankjewel Jonathan, het was super! Terug in de klas rolden we slangen van plasticine, maakten we echte “bubbelslangen”, speelden een spel met slangen in de boom en deden we de slangendans: eerst met onze vingers, dan met de handen en dan met ons hele lichaam. En volgende week komen de diertjes van onze kleuters aan bod. We zijn benieuwd!
Benieuwd ... kijk dan snel hier naar de foto's.

Diertjes
En ze kwamen, de diertjes van onze kleuters. Op maandag kwam Lambik, het poesje van Nell mee naar de klas. Het was nog een babypoesje en daarom ook heel lief, zacht, schattig en heel aaibaar. En dat vonden we natuurlijk heel leuk. We leerden dat we altijd van het hoofd naar de staart moeten aaien omdat diertjes dat het liefst hebben. Gelukkig hadden we ook wat melk voor Lambik en ze dronk er gretig van.
Op dinsdag kwam papa Rob met kip Jip van Jolien. Hij had wel een heel speciale manier gevonden om de kip te vervoeren: een doos op de bolderkar en omdat het regende zat er nog een afdakje op zodat Jip de kip lekker droog bleef.  Papa handige Harry Rob, die alles goed voorzien had, had Jip ook vastgemaakt met een touwtje aan haar poot en het andere uiteinde aan de doos. Zo konden we ze goed bekijken, ze aaien, ze eten geven en zo kon ze er niet uitspringen. Hij wist heel wat te vertellen over kippen (maar ook Jolien wist er al veel van)) en hij gaf ons graantjes zodat de kip uit onze handen kwam eten.
Mama Ilse (die Leo brengt en ophaalt) kwam met hondje Lilly ook op dinsdag naar onze klas. Lilly droeg voor deze gelegenheid wel een bijzondere outfit. Ze had namelijk een kleedje van K3 aan. Mama Ilse had trouwens een hele collectie kleedjes voor Lilly bij. Hondje Lilly draag niet altijd kleren, alleen in de winter als ze gaan wandelen. Hondje Lilly gaat ook al naar de hondenschool en de kleuters mochten haar laten zitten en staan op commando. Als beloning kreeg ze telkens een stukje vlees. We zagen ook verschillende leibandjes en aan één ervan was een rol plastic zakjes bevestigd. Onze Louis kende het: dat waren zakjes om de kaka van de hond op te ruimen. Hij deed ook precies voor hoe het moest en dat gingen de anderen ook uitproberen. 
Opa bus van Mats kwam op vrijdag met een speciale koffer naar onze klas. Onze Nathan telde er 9 duiven in. Acht grote duiven en één baby duif. Dat babyduifje kon nog niet vliegen en mocht daarom boven op de koffer zitten. De andere duiven nam opa bus één voor één uit de koffer. Zo konden we ze goed zien (ze zagen er allemaal anders uit) en konden we ze ook aaien.  Wist je dat opa bus met de duiven speelt? Niet met een bal of zo, nee hoor! De duiven van opa bus mogen dan mee in de duivenkoffers met een grote vrachtwagen heel ver weg naar Frankrijk of Spanje. Daar worden de duiven vrijgelaten en dan vliegen ze recht terug naar de duiventil in de tuin van opa bus. Dat wilden we natuurlijk ook eens proberen. We trokken naar de speelplaats en daar werd de koffer open gedaan. En alle duiven vlogen richting het huis van opa bus. Knap toch!
Dankjewel mama Lieve, mama Ilse, papa Rob en opa bus voor jullie inzet!!! Wij hebben er alvast van genoten, staken er weer heel wat van op en deden in de klas ook nog allerlei leuke activiteiten rond deze diertjes.
Ben je benieuwd naar de foto's ... kijk dan snel hier.

Halloween
En dan was het de beurt aan juf. Britt. Dat er ons iets speciaals te wachten stond zagen we al aan onze klasdeur want daar lag een echte spinnenmat. Eenmaal binnen zagen we dat onze klas veranderd was in een griezelklas. Er waren spinnen, spinnenwebben, skeletten, vleermuizen, heksenkleren,… . Het was al snel duidelijk dat we rond Halloween gingen werken. We begonnen met het verkennen van heksenspullen. Daarna leerden we de Beebot kennen. Dat was superleuk. De Beebot is een robotbijtje dat de weg naar een griezelprentje kan terugvinden maar daar is wel de hulp van de kleuters voor nodig. Zij moeten eerst ingeven hoeveel stappen vooruit, naar links en naar rechts moeten gezet worden om tot het prentje te komen. En dan gaat het bijtje op pad. Het was voor ons een eerste kennismaking en het begint al goed te lukken. In de zandbak vonden we ook allemaal halloweenspulletjes terug en konden we in de pompoenketels soep maken van zand, spinnen en skeletten. We speelden griezelmemory en pompoenendomino. Juf. Britt had ook Robbie Robot bij die zijn oogjes liet oplichten als hij ijzeren spulletjes voelde. We maakten een speciale soep in onze kleine pompoenketeltjes. Voor de perfecte smaak van de soep moesten we de juiste hoeveelheden van de ingrediënten verzamelen door het recept te lezen en dan te tellen. En we maakten skeletten door witte watten stokjes op zwart papier te kleven. Het werd een erg leuke week. Dankjewel juf. Britt en we zien je graag terugkomen na de vakantie!
Hier kan je de griezelfoto's bekijken.

Kabouters in het bos
Met de intrede van de herfst worden de dagen weer korter en donkerder. Daarom is het belangrijk dat we gezien worden in het verkeer. Agente Dorine kwam vertellen waarom en hoe we dat kunnen doen. En natuurlijk dragen wij nu allemaal onze fluo-vestjes. Bravo!!!
En jullie zien al op de foto’s dat het na de herfstvakantie weer de beurt was aan juf. Britt. Zij werkte deze week rond kabouters en dat kon je in onze klas wel zien. Er stond een grote paddenstoel in de klas waar we met onze kaboutermutsen als echte kabouters naar hartenlust in konden spelen. Ook David de kabouter met zijn vrouwtje Lisa waren samen met een heleboel vriendjes aanwezig. Daar konden we mee spelen in het kleine kabouterhuisje. Wat ook nog heel leuk was, was de lichttafel. Daar konden we tekeningen over tekenen en daarna deze tekening inkleuren. We deden spelletjes en leerden een liedje over de gekleurde blaadjes. En zo eindigde ook deze stageweek van juf. Britt. Dankjewel voor de fijne week juf. Britt en tot in maart want dan zien we je terug in ons klasje.
Tijdens deze week gingen we ook de herfst buiten ontdekken. We trokken naar het grote bos Pijnven en genoten van de herfstkleurtjes, de geur van de herfst, het wandelen op het tapijt van herfstblaadjes, het ontdekken van paddenstoelen en omgewaaide bomen, het spelen met takken en het verzamelen van herfstspulletjes. En via deze weg willen we ook de chauffeurs van dienst nog eens extra bedanken voor het vervoer! 
Hier kan je de foto's bekijken.

Herfst
Ook in de klas werd het verder herfst. We speelden bomen en wind en leerden een liedje over vallende herfstblaadjes. We leerden over egeltjes en maakten een herfsthoekje met een slaapplaats voor de egels (die we zelf speelden). Er werden spinnenwebben gemaakt voor de grote aanwezige spinnen die eveneens als voedsel voor de egels dienst deden. En er werden druk herfstblaadjes uitgeknipt om nog meer herfst in de klas te brengen. We zochten spinnetjes in een soort van zandslijm. En dat voelde natuurlijk weer fijn aan onze handen. We deden spelletjes, maakten egeltjes van echte klei, zorgden voor een gezellig nestje voor deze egeltjes door buiten blaadjes te gaan verzamelen en namen de egels in hun nestje mee naar huis.

Stokken en takken
Weet je nog dat we naar het bos gingen en dat we daar met takken en stokken speelden en zeulden. Wel een groot deel van die takken hebben we mee naar ons klasje genomen om er verder mee te werken. We gingen ze nauwkeurig onderzoeken en sorteren. Op de vraag of we een tak ook korter konden maken, kwam er al snel respons maar op de vraag of we een tak ook langer konden maken duurde het toch wat langer voor het antwoord kwam: met plakband. Om ze dunner en dikker te maken hadden we een vijl en een touw nodig! Er kwam een ontdektafel in de klas waar we naar de takken naar hartenlust konden zagen, vijlen, omwikkelen met touw, aan elkaar vastmaken met tape, de dikte konden meten door de takken door een gatenbord te stoppen en de dunste takjes konden gebruiken om parels te rijgen. We sorteerden de takken van kort naar lang.
Er kwamen wandelende takken naar ons klasje en we durfden die best te pakken hoor! En wandelende takken leggen eitjes. In een apart doosje zaten een heleboel eitjes en sommige ervan waren al uitgekomen, het waren baby-takjes en we leerden dat het nimfen waren. We luisterden naar het verhaal van mannetje tak. We gingen dansen alsof we van hout waren maar ook alsof we van elastiek waren en dat was niet zo gemakkelijk. En tenslotte gingen we nog takkenkunst maken op canvasdoek. Daar moesten we eerst het gipsverband voor knippen, dan de takken op het canvas leggen en de takken verstoppen met nat gipsverband. Superleuk om te doen en zo leren we goed voelen en wat reliëf is. Het werd een superleuke ontdek-takken-week!
Hier kan je al de foto's bekijken.

Sinterklaas
Toch ieder jaar weer een leuk gevoel als de Sint met al zijn Zwarte Pieten ons land komt binnenvaren. Tijd om de verkleedkleren uit te halen en om zelf Sint en Piet te spelen. Aankomen in de boot, binnenkomen, handjes geven, in het dikke boek lezen, Pietenkunstjes doen, schoentjes zetten bij de schoorsteen, slapen, in de schoentjes leggen. We genoten ervan om in de huid van Sint of Piet te kruipen. We leerden ook hoe we op de beste manier onze schoen konden zetten: netjes bij de schoorsteen, iets lekkers (suikertjes, hooi, water en wortels) voor het paard erbij en dan samen liedjes zingen. En het loonde. De volgende dag waren onze schoentjes gevuld met lekkernijen. Deze werden eerst gesorteerd en dan lekker opgesmuld. We toverden een bord van mama’s (of oma’s) servies om tot een echt Zwarte Pietenbord om dat klaar te zetten op 5 december. 
Ook kwam de Sint in hoogsteigen persoon en in gezelschap van twee Zwarte Pieten op bezoek in de school en in onze klas. Het werd een aangenaam bezoek waarbij de Sint aandacht had voor ieder kind. En natuurlijk horen bij een Sintbezoek ook zakken met pakjes (pakjes die de Pieten letterlijk binnen gooiden) en zakjes met snoep. Dank U wel, lieve Sint. 
Leuk om uit te pakken en fijn om te spelen met het nieuwe speelgoed.
Dan werd het voor Sint tijd om weer te vertrekken want er wachtte hem nog heel veel werk
(er zijn wel heel veel kinderen)! Samen zongen we nog een liedje en wuifden hem uit.
Dag lieve Sinterklaas, tot volgend jaar! 
Hier kan je de foto's van onze klas bekijken.
 
De foto’s van het bezoek van de Sint en zijn Zwarte Pieten vinden jullie onder fotogalerij Sint.

Advent en Kerstmis
Sinterklaas is nog maar net vertrokken en wij kijken al weer uit naar het volgende feest dat er aan komt. Bij onze kleuters doen wij dit door gezamenlijke adventsmomentjes in de gang. Ook in de klas zelf werd het stilaan Kerst. We haalden een kerstboom in de klas en gingen hem ook zetten. We deden erg ons best om hem mooi te versieren. We werkten rond licht en donker waarbij we natuurlijk ook met allerlei soorten lampen gingen experimenteren in de donkere gang. 
We gingen naar de voorstelling Stip in het Poorthuis. Ook daar was het gezellig donker behalve bij het decor van de acteurs. Het was een prachtige voorstelling waar we ontzettend van genoten hebben. 
We maakten kerstknutsels en speelden spelletjes. Er werden sterren gerangschikt van klein naar groot. De juf speelde het kerstverhaal met de figuren van het kerststalletje. Er werd ook druk gepuzzeld in de klas. Verschillende kleuters bereikten de kaap van de 100 stukjes maar ook de anderen gingen een stapje hoger in het aantal stukjes. Knap!!!
We leerden een nieuwjaarsbriefje maar mochten nog niets verklappen. Het was een geheimpje. En een geheimpje bewaar je. Voor sommige kleuters was dit heel moeilijk en hun ouders konden al ruim voor nieuwjaar genieten van onze nieuwjaarswensjes.
Ook gingen we op sterrentocht doorheen de kleutergang. En de laatste dag sloten we af met een bezoek aan de kerststal in de kerk en achteraf een kerstfeestje. En nu thuis verder genieten van die toch wel fijne tijd!
Hier kan je al de leuke foto's bekijken.