K2

Gevoelens
Na de krokusvakantie begonnen we in ons klasje aan het thema gevoelens. We werkten rond blij, verdrietig, boos en bang. We knipten blije gezichten uit boekjes en maakten er een collage van. We leerden hoe troosten bij verdriet hoort. We leerden dat boos zijn mag maar daar horen wel wat afspraken bij: anderen geen pijn doen, jezelf geen pijn doen en niets stukmaken. Bij het gevoel bang trokken we gewapend met een zaklamp naar de donkerste plekjes op school om even echt angst te ervaren. Toen er in de kelder een echt spook tevoorschijn kwam was de bang-zijn-ervaring wel even “heel” echt. Maar we leerden ook dingen om onze angsten te overwinnen. 
We zetten ook deze gevoelens om in beeld. Bij blij lieten we de chubbies stempelen op het lied: Ik ben vandaag zo vrolijk van Herman van Veen. Bij verdrietig gingen we blauwe verf uitblazen tot tranen. Bij boos gingen met aan de slag met draaiende borstels in een boze bui. Bij bang gingen we kijken naar en praten over het schilderij: “De schreeuw” van Munch en haalden we er scheerschuim en bruine verf bij om deze angst op papier te zetten. We luisterden naar verhaaltjes rond de gevoelens, deden er spelletjes rond, koppelden muziek aan gevoel, zetten gevoelsmaskers op, deden we alsof we blij, verdrietig, boos, bang waren en speelden met de gevoelshuisjes en de kaartjes. Belangrijk is dat we eens in alle huisjes op bezoek gaan en dat praten altijd helpt! Tot slot maakten we een gevoelsmeter voor thuis waarbij we met een wasspeldje kunnen laten zien hoe we ons voelen.
En er was nog blij nieuws in onze klas want Jelissa is grote zus geworden van de kleine Dré! Proficiat aan de ouders en aan de fiere grote zussen! De foto's kan je hier bekijken.

Daar hangt muziek in de lucht!
Ons thema muziek startte natuurlijk met het verkennen van onze instrumentenkast. En onze kleuters vonden er hun gading wel in. Alle instrumenten werden goed verkend, benoemd en bespeeld. We speelden het gehoorlottospel waarbij de kleuters goed moesten luisteren en de geluiden moesten verbinden met de afbeelding. Dit was voor niemand een probleem. We maakten kennis met een regenbuis die het geluid van de regen liet horen en we leerden ook een regenspelletje door te spelen met onze handen. De juf vertelde het muzikaal verhaal van kaboutertje Kleppertje waarbij ieder personage door een instrument werd voorgesteld. Later bespeelden we zelf de instrumenten terwijl de juf vertelde. Dit vonden we wel superleuk. We trokken naar de turnzaal om er met kapitein Bonkepoot te gaan varen over de zeeën en dansten er op de verschillende eilanden. We maakten muziekdoosjes van kaasdoosjes en leerden er ritmes mee spelen. Het “kip met appelmoes” ritme zal jullie wel bekend in de oren klinken. Onze Senn kwam met met het nieuwe lied: handjes draaien (dat hij van Tom geleerd had) en meester Senn leerde het (heel fier) ook aan de anderen. Hij was overigens niet alleen, ook juf Elyna leerde de kleuters (ook heel trots) het lied van het vrolijke aapje. Beide liedjes vielen erg in de smaak en klonken nog vaak in de klas.
Toen koning Winter nog eens extra inspanning deed, trokken we gewapend met 2 sleeën naar de besneeuwde speelplaats. Op de slee zitten of de slee trekken, het was allemaal even plezant. We vonden ook een stuk ijs waar we konden schaatsen! En we maakten voetsporen in de sneeuw. Wij hopen alvast dat de sneeuw nog wat blijft liggen!
In de klas gingen we keukenmuziek maken met keukenspullen, gingen met geverfde handen trommelen op muziek, luisterden naar het verhaal van het bosorkest en gingen zelf ook bosorkest spelen. We deden ook nog aangepaste activiteiten bij de gekke-dingen week. En op vrijdag sluiten we af met het bal van carnaval en het eten van lekkere pannenkoeken. En dan zijn we klaar voor een weekje vakantie! Hier kan je onze foto's bekijken.

Winter
Intussen deed koning winter ook zijn intrede in het land. De vriezeman deed zijn best. En eindelijk in het weekend viel er sneeuw. Maar op maandag was hij al weg en we gingen toen maar zelf speelsneeuw maken en er sneeuwballen en sneeuwmannen van maken. We gingen sneeuw vingerverven op donker papier en we gingen sneeuwmannen uitknippen en ze van klein naar groot of van groot naar klein plakken. We gingen de pandabeer zoeken tussen heel veel sneeuwmannen en toen er eindelijk nog meer sneeuw viel, konden we het natuurlijk niet laten om daar in te gaan spelen. We maakten sneeuwballen en engeltjes in de sneeuw. En gelukkig viel er net genoeg om ook op onze speelplaats een sneeuwman te maken. We proefden van verse, propere sneeuw en vonden dat het koud was in onze handen en onze mond. (maar wel lekker!) Gelukkig leerden we ook een versje over hoe we het terug warm konden krijgen. We namen sneeuw mee naar binnen om er later nog mee te spelen als de sneeuw buiten weg was. Helaas moesten onze kleuters ervaren dat dat niet kon. Ze leerden zo wel dat sneeuw smelt bij hogere temperaturen en dat er heel wat vuil zit in gesmolten sneeuw waar op gelopen is en dat je daar beter niet van kan proeven. Ook de Bee-bot werd er weer bij gehaald. Voor de jongste kleuters was dit een eerste kennismaking met de Bee-bot, een bijtje dat we moesten programmeren zodat het de juiste weg nam over alle winterplaatjes om bij het getoonde kaartje te komen. We haalden papa’s scheerschuim uit, die wel erg op sneeuw leek en we gebruikten deze om er in te tekenen. We gingen kijken welke kleren we aantrekken als het winter is, leerden er een versje bij en luisterden naar verhalen over spelen en wandelen in de sneeuw met Sloffers, Ploffers en Sijpelaars. We leerden dat pinguïns en ijsberen van de kou houden en gingen de pinguïndans dansen in de zaal en sloten de winterweken af met een heerlijke relaxerende douche! De foto's kan je hier bekijken.

Nieuwe kleuters
Na de kerstvakantie zijn we in ons klasje gestart met een grotere groep kleuters, een heleboel nieuwe vriendjes. De klas met al haar hoeken en materialen werd al goed verkend en de nieuwe kleuters voelden zich er al vlug thuis. Het betekende ook: opnieuw groep vormen. We deden allerlei kennismakingsspelletjes en leerden elkaar zo beter kennen. We werkten rond het boek: “Wil je mijn vriendje zijn?” van Eric Carle en gebruikten ook zijn manier van illustreren om het hoofdpersonage van het boek, een kleine muis, te bewerken nl. door te scheuren en te plakken. We leerden ook een spelen-met-de-handen versje over muisjes. We oefenden het tellen door het juiste aantal muisjes in hun holletje te plaatsen en we gebruikten ook de andere dieren van het boek om de begrippen groter, kleiner, grootste en kleinste te oefenen. Er werden vriendjes gekleurd en samengebracht op een groot blad: onze klasgroep! We leerden opnieuw dat iedereen belangrijk is en dat iedereen erbij hoort. Onze slogan één voor allen en allen voor één gaat nog steeds op! We leerden aan de hand van het boek: “Ik, jij, wij samen” (van Kathleen Amant, die onze kleuters inmiddels al heel goed kennen) wat vriendjes betekenen en hoe we vriendjes kunnen maken en zijn. We hebben ook ervaren dat er soms conflictjes zijn en hoe we die samen kunnen oplossen. Dus samen met de klasregels viel er heel wat te leren in deze periode! De sfeerbeelden kan je hier bekijken.

Advent en Kerstmis
Sinterklaas is nog maar net vertrokken en wij kijken al weer uit naar het volgende feest dat er aan komt. Bij onze kleuters doen wij dit door gezamenlijke adventsmomentjes in de gang. Ook in de klas zelf werd het stilaan Kerst. We haalden een kerstboom in de klas en gingen hem ook zetten. Geen gemakkelijk karwei hoor want de boom was groot, de naalden piekten en we moesten zand halen om hem stevig te laten staan. Maar vele handen maken licht werk en we vonden het wel leuk! We deden daarna erg ons best om hem mooi te versieren. 
We werkten rond licht en donker waarbij we natuurlijk ook met allerlei soorten lampen gingen experimenteren in de donkere gang. 
We maakten “warme” kaarsjes door de kleuren van het vuur te gebruiken (een warm gezellig lichtje voor deze toch wel speciale periode) en speelden de gezelschapsspelletjes die we van de Sint kregen. In een ander pakje van de Sint zaten maxi-strijkparels en daar gingen we in deze periode ook mee aan de slag.  
De juf speelde het kerstverhaal met de figuren van het kerststalletje. En wij speelden het verhaal na. Er werd ook druk gepuzzeld in de klas. Verschillende kleuters bereikten de kaap van de 100 stukjes maar ook de anderen gingen een stapje hoger in het aantal stukjes. Knap!!!
We leerden een nieuwjaarsbriefje maar mochten nog niets verklappen. Het was een geheimpje. En een geheimpje bewaar je. Voor sommige kleuters was dit heel moeilijk en hun ouders konden al ruim voor nieuwjaar genieten van onze nieuwjaarswensjes.
Ook gingen we op sterrentocht doorheen onze school (deze foto’s vinden jullie terug op de site onder foto’s sterrentocht). Bij iedere grote ster die we vonden, hoorde een leuke activiteit. 
Ook kwamen de kleuters van juf. Hilde H., die na de vakantie bij onze groep aansluiten al een kijkje nemen in onze klas en eigenlijk werd dat een blij weerzien voor de kleuters. Leuk om te zien. En de laatste dag sloten we af met een bezoek aan de kerststal in de kerk en achteraf een kerstfeestje in onze klas. En nu thuis verder genieten van die toch wel fijne tijd! Hier kan je de foto's bekijken.

Sinterklaas
Toch ieder jaar weer een leuk gevoel als de boot met Sint en al zijn Zwarte Pieten ons land komt binnenvaren. Ook al is het in de nacht! Tijd om de verkleedkleren uit te halen en om zelf Sint en Piet te spelen.  Aankomen in de boot, binnenkomen, handjes geven, in het dikke boek lezen, Pietenkunstjes doen, schoentjes zetten bij de schoorsteen, slapen, in de schoentjes leggen. We genoten ervan om in de huid van Sint of Piet te kruipen. We leerden ook hoe we op de beste manier onze schoen konden zetten: netjes bij de schoorsteen, iets lekkers (suikertjes, hooi, water en wortels) voor het paard erbij en ook Zwarte Piet werd niet vergeten. Eén van de kleuters verrastte hem met een lekker pintje bier.  En dan samen liedjes zingen. En het loonde. De volgende dag waren onze schoentjes gevuld met lekkernijen. Deze werden eerst gesorteerd en dan lekker opgesmuld. We toverden een bord van mama’s (of oma’s) servies om tot een echt Zwarte Pietenbord om dat klaar te zetten op 5 december. We gingen het water van de zee met de stoomboot schrijfdansen, luisterden naar verhaaltjes en liedjes van de Sint en zijn gevolg, speelden het het radspel van Klaasje Sinterklaasje en de Beebot werd ook weer boven gehaald.
Jammer genoeg konden de Sint en zijn gezelschap ons dit jaar niet persoonlijk bezoeken. Corona gooide hier ook roet in het eten. Toch werden we niet vergeten. We kregen snoep in onze schoenen bij de schoorsteen, er lag snoep op onze geverfde borden en als laatste verrassing kregen we van de Sint een brief met een schatkaart, gemaakt door Wegwijspiet. We moesten de weg op de kaart volgen om bij onze schat te komen. Een schat van de Sint voor de schatten van kinderen! Eerst deden we enkele arm- en beenoefeningen zodat we goed fit waren om op schattenjacht te gaan. En we aten ook nog een koekje om genoeg kracht te hebben (de graafmannetjes doen dat ook voor ze aan hun taak beginnen). Dan waren we klaar om op pad te gaan. Al vlug bleek dat we goede kaartlezers zijn want we vonden alle punten terug om uiteindelijk te belanden bij de groene stoeltjes die we zagen op de laatste foto. En inderdaad daar vonden we onze buit! Het werd nog een hele klus om alle pakjes naar ons klasje te vervoeren. Daar was heel wat overleg en proberen voor nodig. Want het waren er een heleboel en er was wel een zware doos bij die niet alleen gedragen kon worden. Met nog wat sterk-maak-oefeningen en vele helpende handen geraakten de pakjes toch in de klas. En daar was het heel leuk om ze uit te pakken en later fijn om te spelen met het nieuwe speelgoed. Dank U wel, lieve Sint en Zwarte Pieten. Hier kan je de sfeerbeelden bekijken.
Dag lieve Sinterklaas, tot volgend jaar! 

Meester Christophe
De foto van meester Christophe die kwam voorlezen mocht niet ontbreken. Ook zie je hier dat de klascomputers in gebruik werden genomen. En dat de juf nog een heel speciaal machientje in de klas had nl. een “appelschilmachine”. Je moet er een appel tussen steken en dan aan de hengel draaien. En dat moesten we natuurlijk uitproberen!!! We vonden het een hele belevenis. Door het draaien ging de hele schil er aan één stuk af. En lang dat die schil was! En de appel (zonder schil) was precies een veer. Heel leuk om te zien en te doen natuurlijk. De “veerappeltjes” werden lekker opgegeten en op het machientje bleef alleen het klokhuis achter.

Herfst in de klas (en daarbuiten)
Met de intrede van de herfst worden de dagen weer korter en donkerder. Daarom is het belangrijk dat we gezien worden in het verkeer. En wij gingen kijken in de donkere gang waarom dat zo belangrijk is en hoe we dat kunnen doen. En natuurlijk dragen wij nu allemaal onze fluo-vestjes. Bravo!!! 

Dat de herfst buiten nog meer laat veranderen gingen we zelf ontdekken. We begonnen met een herfstwandeling naar en in het bos. (foto’s en verslagje onder Naar het bos KO) Dan gingen we verder aan de slag met de meegebrachte takken en we trokken naar de speelplaats met zijn bomen en vele, vele, vele blaadjes. We speelden bomen en wind en leerden een liedje over vallende herfstblaadjes. In de klas maakten we van kale bomen herfstbomen door te stempelen met de mooie herfstkleurtjes. We trokken naar de zaal waar we als graafmannetjes moeder konijn gingen helpen om een tunnel te graven. Verder werd er een herfsthoekje gemaakt met een slaapplaats voor de egels (die we zelf speelden). Er werden spinnenwebben gemaakt voor de grote aanwezige spinnen die eveneens als voedsel voor de egels dienst deden. We maakten ook kennis met de Beebot, een bijtje dat we moesten programmeren zodat het de juiste weg nam over alle herfstplaatjes om bij het getoonde kaartje te komen. We deden spelletjes en maakten egeltjes van klei.

De juf bracht een plastieken bak met klimop mee. Tenminste dat dachten we toch. Toen we beter keken bleken er wandelende takken in te wonen. We bekeken ze, bestudeerden hun leefomgeving en we durfden die best te pakken hoor! En wandelende takken leggen ook eitjes. Deze liggen in een apart bakje te wachten tot ze klaar zijn om uit te komen. Wij zijn benieuwd! We luisterden naar het verhaal van mannetje Tak en gingen echte takken van klein naar groot leggen en andere van dun naar dik. Dan gingen we dit op papier proberen. Mannetjes Tak uitknippen, van klein naar groot leggen en dan opplakken. En dat ging vlot. We luisterden naar het sprookje van Goudlokje, speelden spelletjes met kleine, grote en middelgrote beren en gingen op echte berenjacht in de turnzaal. Tot slot maakten we een gezellig nestje voor onze egeltjes en namen ze mee naar huis.  De foto's kan je  hier bekijken.

Fruit
Bij onze kalenders werd de seizoensprent van de zomer vervangen door de prent van de herfst. En bij het begin van de herfst moet er geoogst worden want dan hangen de appels eetklaar aan de bomen. En wij wisten waar er een appelboom stond. We gingen op pad met een emmer in de bolderkar die we zelf mochten trekken en duwen. Super! De wandeling ging naar Rudi die een grote appelboom in de tuin heeft. We werden er héél hartelijk ontvangen en Rudi nam ons mee naar de goed gevulde appelboom. Rudie had al een paar appeltjes geplukt en hij begon te schillen zodat we onmiddellijk konden proeven. Mmmmm… lekker! Zo van die appeltjes lusten we nog meer. Dus plukken maar. Maar wat hingen ze hoog. We konden er niet bij, ook niet als we op onze tenen gingen staan. Gelukkig had Rudie ook een ladder! En gelukkig durfden we er allemaal op om de appels uit de boom te plukken. De geplukte appels werden zorgvuldig in de emmer in de bolderkar gelegd en zo meegenomen naar school.

Voor de hartelijke ontvangst, voor het schillen van de appeltjes, voor de geweldige begeleiding, voor de rijke oogst zeggen wij: Héél hartelijk bedankt, Rudi! Wij vonden het SUPER!

In de klas gingen we appelmoes maken. Schillen deed de juf maar de rest mochten wij zelf doen en als je zelf iets klaar maakt, dan smaakt het natuurlijk veel beter! We gingen ook het appels plukken schrijfdansen. Hoe dat gaat? Grote bewegingen maken in de lucht op de muziek van de boom en later met in 2 handen een krijtje deze bewegingen op grote schildersbladen maken op de maat van dezelfde muziek. Het klinkt moeilijker dan het is, hoor! We konden het best! En vonden het leuk. 
We hingen appeltjes in de bomen, gingen ze van klein naar groot leggen en leerden het lied van de gekleurde appeltjes.
Daarna was het tijd voor nog meer fruit: Ananas, passievrucht, pompelmoes, kaki’s,… waar we veel leuke dingen rond deden: proefspelletjes, voelspelletjes, fruit in het pannetje, telspelletjes en verhaaltjes beluisteren. We maakten speeldeeg, maakten er ook fruit mee, werden vuil en gingen ons proper dansen met waterdruppels. Superleuk! (We gebruikten het zachte deeg later ook nog om het knippen te oefenen.)
Na het vertellen van het boek: het zonneëi bracht de juf sinaasappelen mee. Er waren ook rietjes om net zoals in het boek op die manier uit de sinaasappel te drinken. We probeerden het en ja hoor, het lukte. Maar omdat een kindjesbuik net iets groter is dan de buik van het elfje in het boek hadden we er zo niet genoeg mee en probeerden we het sap eruit te halen met citruspersen. Dat was hard werken maar goed voor onze pols- en armspieren. En met het vele sap dat we op die manier verkregen werden de buikjes wel gevuld! 

Meester Christophe kwam ook mee spelen en leren in onze klas. Hij studeert voor leraar lichamelijke opvoeding waar ook het kleuterturnen onder valt. Hij kwam kennis maken met onze kleuters, meespelen en meehelpen. Volgende keer gaat hij ons turnles geven en komt hij ook een verhaaltje vertellen in onze klas. En wij vinden het héél fijn dat er eens een meester in onze klas is!
Hier kan je de foto's bekijken.

Het begin
September: een nieuwe start in een nieuwe klas. En we hebben onze start niet gemist. Ondanks de kleine groep zijn we er goed ingevlogen of beter ingesprongen want als verrassing op de eerste schooldag mochten we gaan springen op de springkastelen in de turnzaal. 
De klas met al haar hoeken en materialen werd al goed verkend en we voelen er ons al helemaal thuis. We bekeken ook al onze (nieuwe) schooltassen en leerden ze geblinddoekt terug te vinden. Ook gingen we al kleuren, schilderen, scheuren en plakken. We maakten van onze zwart-witfoto’s kunstwerken à la Andy Warhol en deze kwamen aan het raam te hangen. We werkten rond vriendjes (elkaar verkennen en leren kennen, opnieuw groep vormen) Ook het godsdiensthoekje werd ingericht en versierd met een tafellaken met alle handjes er op. We leerden dat iedereen belangrijk is en erbij hoort. We vormen een groep: één voor allen, allen voor één! En er kwamen nog meer vriendjes. In een emmer kwamen ze aan, onze visjes, Pim en Pom. Maar gelukkig stond er al een mooie viskom voor hen klaar (wel een speciale precies want we konden onszelf er in zien). De visjes werden goed onthaald en ze worden goed verzorgd! Onze kleuter van de dag mag ze eten geven. Niet teveel ineens natuurlijk.
Samen maakten we een grote zee met allerlei zeedieren en schelpen. In deze zee speelde de juf het verhaal “de mooiste vis van de zee”. We speelden het na en maakten zelf onze “mooiste visjes van de zee”. We speelden een voelspel waarbij onze handen moesten kijken welk zeediertje er in de voeldoos verstopt zat en er kwam ook een pakje met de post. Wat zou daarin zitten. Kleine pareltjes maar zonder gaatjes dus we konden er niet mee parelen. Wat dan? Er zat een opdracht bij om er water bij te doen. Hu? Dat deden we dan maar en weet je: de pareltjes gingen groeien tot een vijver! Wat vonden we het aangenaam om er onze handen in te laten zwemmen. De juf verstopte ook zeediertjes in onze vijver en wij mochten ze met onze handen gaan zoeken. Superleuk!
We maakten ook nog een extra grote mooiste vis van de zee. Die ging met meester Eddy en zijn klas mee naar dierenwinkel Tom en Co. Wat er verder mee gebeurde krijgen jullie te zien via Gimme.
Hier kan je de leuke foto's bekijken.