K2

Het begin
September: een nieuwe start in een nieuwe groep en voor de meesten ook in een nieuwe klas. En we hebben onze start niet gemist. Ondanks de toch wel kleinere groep zijn we er goed ingevlogen of beter ingeklommen want het nieuwe speeltoestel op de speelplaats werd al onmiddellijk getest en goed bevonden. Ook de klas met al haar hoeken en materialen werd al goed verkend en we voelen er ons al helemaal thuis. We bekeken ook al onze (nieuwe) schooltassen en leerden ze geblinddoekt terug te vinden. We brachten ook tassen mee met andere inhouden en in één tas zat wel iets heel interessants: een heel speciaal fietsslot. En dat moest natuurlijk uitvoerig getest worden door de techneuten onder ons. Ook gingen we al kleuren, schilderen, scheuren, knippen en plakken. We werkten rond vriendjes: elkaar verkennen en leren kennen, opnieuw groep vormen. Ook het godsdiensthoekje werd ingericht en versierd met een tafellaken met alle handjes er op. We leerden dat iedereen belangrijk is en erbij hoort. We vormen een groep: één voor allen, allen voor één! We maakten kennis met de termen durven, vertrouwen en gedragen worden en gingen dit ervaren in de turnzaal door letterlijk blind te vertrouwen op en letterlijk gedragen te worden (in een doek) door de andere kleuters. 
Nadat onze Mathis enthousiast vertelde over de maïskolven die hij was gaan plukken, kwam het idee om naar het maïs kneuzen te gaan kijken. Na een telefoontje van boer Dirk vertrokken we dan ook naar het veld bij zijn huis. En het eerste dat we leerden was dat het niet een maïskneuzer was maar een maïshakselaar en dat de maïs bijgevolg niet gekneusd maar gehakseld wordt. We keken vol belangstelling toe hoe de maïshakselaar alle maïs hakselde en de tractor met zijn kar er netjes langsreed om de gehakselde maïs op te vangen. Groot was onze verbazing toen er bij het laatste stuk een vos uit de resterende maïs schoot en razendsnel het veld over liep. Jammer dat het zo snel ging maar toch mooi om te zien. Achteraf gingen we in de klas popcorn maken van speciale maïs (superleuk om de plofjes te horen en de maïskorreltjes te zien groeien) en natuurlijk gingen we er lekker van smullen! De leuke foto' s kan je hier bekijken.

P.S. In deze periode kwam ook de fotograaf op bezoek. We oefenden op voorhand al even het poseren in, zoals je kan zien op de foto’s.

Breugelhoeve
In het kader van dierendag gingen we op uitstap naar de diertjes van Breugelhoeve. En dat de kleuters het daar heel fijn vonden kun je op de foto’s wel zien. Ze hebben er weer veel bijgeleerd en er van genoten!

Dieren
Na de leuke uitstap naar Breugelhoeve met al zijn diertjes gingen we in de klas verder werken rond dieren. En in de namiddag kwam er plots een poesje helemaal alleen onze klas binnenwandelen. (met de open deuren in verband met corona kon dit ook gemakkelijk) Hé wat gek, een poesje heel alleen op bezoek in onze klas. Het werd geaaid en geknuffeld en nog eens geaaid en geknuffeld en het bleek dat de poes iemand in onze klas wel heel goed kende. En die iemand het poesje ook heel goed kende. Het was blijkbaar de poes van onze Emma die thuis zoek was. Mama was dan ook heel blij en ook wel heel verwonderd toen we met de poes bij de poort kwamen op het einde van de dag. 
Dan was het de beurt aan de cavia’s van juf. Ann. Ook zij kregen een warm welkom, werden weer geaaid en geknuffeld en deze lieve cavia’s kwamen zelfs uit onze handjes van het eten snoepen. Paprika hadden ze het liefst.
Mama Katja kwam op vrijdag naar school met hondje Isa. En of Cas dat leuk vond! En dierenvriendjes als we zijn werd ook Isa weer zorgvuldig geaaid, van de kop naar de staart want dat hadden we eerder al geleerd. Mama Katja liet ook kijken wat je moet doen als je hond een grote boodschap achter laat tijdens het wandelen. Ze had ook hondenkoekjes bij en Isa kon deze wel waarderen alleen moest ze er wel iets voor doen: een pootje geven. Maar gedwee als zij was lukte dit aardig goed. Ze luisterde ook naar de commando’s van de kleuters, die dat super vonden.
Dankjewel mama Katja en juf. Ann voor de moeite die jullie deden! Wij hebben er alvast van genoten, staken er weer heel wat van op en deden in de klas ook nog allerlei leuke activiteiten rond deze diertjes.
En dan was het tijd om onze nieuwe klasdiertjes te verwelkomen. In een emmer kwamen ze aan, onze visjes Pim en Pom. Maar gelukkig vond onze Tuur in de klas een mooie viskom voor hen. De visjes werden goed onthaald en ze worden goed verzorgd!!! Onze kleuter van de dag mag ze eten geven. Niet teveel ineens natuurlijk. 
Samen maakten we een grote zee met allerlei zeedieren en schelpen. In deze zee speelde de juf het verhaal “de mooiste vis van de zee”. We speelden het na en maakten zelf onze “mooiste visjes van de zee”.
We speelden een voelspel waarbij onze handen moesten kijken welk zeediertje er in de voeldoos verstopt zat en er kwam ook een pakje met de post. Wat zou daarin zitten. Kleine pareltjes maar zonder gaatjes dus we konden er niet mee parelen. Wat dan? Er zat een opdracht bij om er water bij te doen. Hu? Dat deden we dan maar en weet je: de pareltjes gingen groeien tot een vijver! Wat vonden we het aangenaam om er onze handen in te laten zwemmen. De juf verstopte ook zeediertjes in onze vijver en wij mochten ze met onze handen gaan zoeken. Superleuk! Ben je benieuwd naar de foto' s, kijk dan snel hier

In deze periode hadden de leerlingen van het lager ook een sponsorloop. Meester Koen en meester Simon hadden een leuk parcours gemaakt en nieuwsgierig als we zijn en omdat we ook alles willen uitproberen gingen wij het parcours verkennen en liepen ook wij enkele rondjes op dat leuke parcours. 

Fruit
In de aanloop van het thema gezond en wel in je vel met het daaraan gekoppelde gezondheidsfestival gingen we het hebben over fruit. We begonnen met appeltjes en peren, het fruit van hier. En wil nu toch de juf. een speciale appelschilmachine in de klas hebben zeker. Onder grote belangstelling werd de machine bekeken en uitgeprobeerd en we waren erg verrast door het resultaat: een hele lange schil, een harmonica-appel en een overgebleven klokhuis. En die harmonica-appeltjes moesten natuurlijk geproefd worden, en nog eens geproefd worden en nog eens.
Na het werken rond de appels en peren was het de beurt om nog meer soorten fruit te leren kennen. Met de verschillende soorten fruit deden we een heleboel leuke dingen: proefspelletjes, fruit in het pannetje, telspelletjes en verhaaltjes beluisteren.
En nu komt het “gezond en wel in je vel” er aan. En ook meester Lennert komt er aan en gaat in onze klas werken rond beweging en conditie. Wij zijn benieuwd!
De leuke foto' s kan je hier bekijken.

Gezond en wel in je vel
En dan was het de beurt aan meester Lennert. In het kader van het schoolproject gezond en wel in je vel werkte hij in ons klasje rond beweging en conditie. We leerden verschillende sporten kennen, gingen naar het speelplein om een fit-o-meter te doen, stempelden trofees, namen deel aan het gezondheidsfestival, deden heel veel sportieve dingen, maakten ook kennis met yoga om het verschil van inspanning en ontspanning te voelen. We gingen ook nog sportdrankjes maken want water is heel goed maar als je heel veel inspanning doet is een sportdrankje nog beter. Dankjewel meester Lennert om zoveel leuke dingen te doen en tot de volgende keer. De foto' s kan je hier bekijken.

Naar het bos
Als start van het thema herfst gingen we met alle kleuters op uitstap naar het bos. En dat het daar superleuk was, kan je op deze foto' s zien.

Herfst in de klas (en daarbuiten)
Met de intrede van de herfst worden de dagen weer korter en donkerder. Daarom is het belangrijk dat we gezien worden in het verkeer. En natuurlijk dragen wij nu allemaal onze fluo-vestjes. Bravo!!!
Dat de herfst buiten nog meer laat veranderen gingen we zelf ontdekken. We begonnen met een herfstwandeling naar en in het bos. (foto’s en verslagje onder Naar het bos) En na het bos trokken we naar de speelplaats met zijn bomen en vele, vele, vele blaadjes. We speelden bomen en wind en leerden een liedje over vallende herfstblaadjes. In de klas maakten we van kale bomen herfstbomen door te stempelen met de mooie herfstkleurtjes. Er werden spinnenwebben gemaakt voor de grote aanwezige spinnen. We leerden de computer gebruiken door de muis te hanteren en te klikken op het juiste moment. Dat is echt niet zo gemakkelijk hoor maar na wat oefenen lukte het wel! En we maakten ook kennis met de Beebot, een bijtje dat we moesten programmeren zodat het de juiste weg nam over alle herfstplaatjes om bij het getoonde kaartje te komen. We deden spelletjes met het rad: hetzelfde plaatje zoeken of het herfstplaatje vervolledigen.
We luisterden naar het sprookje van Goudlokje, leerden een liedje over dat huisje in het bos, speelden spelletjes met kleine, grote en middelgrote beren en gingen op echte berenjacht in de turnzaal. En we waren niet bang! Maar het was wel een beetje spannend! Kijk hier maar snel.