K2

Het begin
September: een nieuwe start in een nieuwe groep en voor de meesten ook in een nieuwe klas. En we hebben onze start niet gemist. Ondanks de toch wel kleinere groep zijn we er goed ingevlogen of beter ingeklommen want het nieuwe speeltoestel op de speelplaats werd al onmiddellijk getest en goed bevonden. Ook de klas met al haar hoeken en materialen werd al goed verkend en we voelen er ons al helemaal thuis. We bekeken ook al onze (nieuwe) schooltassen en leerden ze geblinddoekt terug te vinden. We brachten ook tassen mee met andere inhouden en in één tas zat wel iets heel interessants: een heel speciaal fietsslot. En dat moest natuurlijk uitvoerig getest worden door de techneuten onder ons. Ook gingen we al kleuren, schilderen, scheuren, knippen en plakken. We werkten rond vriendjes: elkaar verkennen en leren kennen, opnieuw groep vormen. Ook het godsdiensthoekje werd ingericht en versierd met een tafellaken met alle handjes er op. We leerden dat iedereen belangrijk is en erbij hoort. We vormen een groep: één voor allen, allen voor één! We maakten kennis met de termen durven, vertrouwen en gedragen worden en gingen dit ervaren in de turnzaal door letterlijk blind te vertrouwen op en letterlijk gedragen te worden (in een doek) door de andere kleuters. 
Nadat onze Mathis enthousiast vertelde over de maïskolven die hij was gaan plukken, kwam het idee om naar het maïs kneuzen te gaan kijken. Na een telefoontje van boer Dirk vertrokken we dan ook naar het veld bij zijn huis. En het eerste dat we leerden was dat het niet een maïskneuzer was maar een maïshakselaar en dat de maïs bijgevolg niet gekneusd maar gehakseld wordt. We keken vol belangstelling toe hoe de maïshakselaar alle maïs hakselde en de tractor met zijn kar er netjes langsreed om de gehakselde maïs op te vangen. Groot was onze verbazing toen er bij het laatste stuk een vos uit de resterende maïs schoot en razendsnel het veld over liep. Jammer dat het zo snel ging maar toch mooi om te zien. Achteraf gingen we in de klas popcorn maken van speciale maïs (superleuk om de plofjes te horen en de maïskorreltjes te zien groeien) en natuurlijk gingen we er lekker van smullen! De leuke foto' s kan je hier bekijken.

P.S. In deze periode kwam ook de fotograaf op bezoek. We oefenden op voorhand al even het poseren in, zoals je kan zien op de foto’s.

Breugelhoeve
In het kader van dierendag gingen we op uitstap naar de diertjes van Breugelhoeve. En dat de kleuters het daar heel fijn vonden kun je op de foto’s wel zien. Ze hebben er weer veel bijgeleerd en er van genoten!

Dieren
Na de leuke uitstap naar Breugelhoeve met al zijn diertjes gingen we in de klas verder werken rond dieren. En in de namiddag kwam er plots een poesje helemaal alleen onze klas binnenwandelen. (met de open deuren in verband met corona kon dit ook gemakkelijk) Hé wat gek, een poesje heel alleen op bezoek in onze klas. Het werd geaaid en geknuffeld en nog eens geaaid en geknuffeld en het bleek dat de poes iemand in onze klas wel heel goed kende. En die iemand het poesje ook heel goed kende. Het was blijkbaar de poes van onze Emma die thuis zoek was. Mama was dan ook heel blij en ook wel heel verwonderd toen we met de poes bij de poort kwamen op het einde van de dag. 
Dan was het de beurt aan de cavia’s van juf. Ann. Ook zij kregen een warm welkom, werden weer geaaid en geknuffeld en deze lieve cavia’s kwamen zelfs uit onze handjes van het eten snoepen. Paprika hadden ze het liefst.
Mama Katja kwam op vrijdag naar school met hondje Isa. En of Cas dat leuk vond! En dierenvriendjes als we zijn werd ook Isa weer zorgvuldig geaaid, van de kop naar de staart want dat hadden we eerder al geleerd. Mama Katja liet ook kijken wat je moet doen als je hond een grote boodschap achter laat tijdens het wandelen. Ze had ook hondenkoekjes bij en Isa kon deze wel waarderen alleen moest ze er wel iets voor doen: een pootje geven. Maar gedwee als zij was lukte dit aardig goed. Ze luisterde ook naar de commando’s van de kleuters, die dat super vonden.
Dankjewel mama Katja en juf. Ann voor de moeite die jullie deden! Wij hebben er alvast van genoten, staken er weer heel wat van op en deden in de klas ook nog allerlei leuke activiteiten rond deze diertjes.
En dan was het tijd om onze nieuwe klasdiertjes te verwelkomen. In een emmer kwamen ze aan, onze visjes Pim en Pom. Maar gelukkig vond onze Tuur in de klas een mooie viskom voor hen. De visjes werden goed onthaald en ze worden goed verzorgd!!! Onze kleuter van de dag mag ze eten geven. Niet teveel ineens natuurlijk. 
Samen maakten we een grote zee met allerlei zeedieren en schelpen. In deze zee speelde de juf het verhaal “de mooiste vis van de zee”. We speelden het na en maakten zelf onze “mooiste visjes van de zee”.
We speelden een voelspel waarbij onze handen moesten kijken welk zeediertje er in de voeldoos verstopt zat en er kwam ook een pakje met de post. Wat zou daarin zitten. Kleine pareltjes maar zonder gaatjes dus we konden er niet mee parelen. Wat dan? Er zat een opdracht bij om er water bij te doen. Hu? Dat deden we dan maar en weet je: de pareltjes gingen groeien tot een vijver! Wat vonden we het aangenaam om er onze handen in te laten zwemmen. De juf verstopte ook zeediertjes in onze vijver en wij mochten ze met onze handen gaan zoeken. Superleuk! Ben je benieuwd naar de foto' s, kijk dan snel hier

In deze periode hadden de leerlingen van het lager ook een sponsorloop. Meester Koen en meester Simon hadden een leuk parcours gemaakt en nieuwsgierig als we zijn en omdat we ook alles willen uitproberen gingen wij het parcours verkennen en liepen ook wij enkele rondjes op dat leuke parcours. 

Fruit
In de aanloop van het thema gezond en wel in je vel met het daaraan gekoppelde gezondheidsfestival gingen we het hebben over fruit. We begonnen met appeltjes en peren, het fruit van hier. En wil nu toch de juf. een speciale appelschilmachine in de klas hebben zeker. Onder grote belangstelling werd de machine bekeken en uitgeprobeerd en we waren erg verrast door het resultaat: een hele lange schil, een harmonica-appel en een overgebleven klokhuis. En die harmonica-appeltjes moesten natuurlijk geproefd worden, en nog eens geproefd worden en nog eens.
Na het werken rond de appels en peren was het de beurt om nog meer soorten fruit te leren kennen. Met de verschillende soorten fruit deden we een heleboel leuke dingen: proefspelletjes, fruit in het pannetje, telspelletjes en verhaaltjes beluisteren.
En nu komt het “gezond en wel in je vel” er aan. En ook meester Lennert komt er aan en gaat in onze klas werken rond beweging en conditie. Wij zijn benieuwd!
De leuke foto' s kan je hier bekijken.

Gezond en wel in je vel
En dan was het de beurt aan meester Lennert. In het kader van het schoolproject gezond en wel in je vel werkte hij in ons klasje rond beweging en conditie. We leerden verschillende sporten kennen, gingen naar het speelplein om een fit-o-meter te doen, stempelden trofees, namen deel aan het gezondheidsfestival, deden heel veel sportieve dingen, maakten ook kennis met yoga om het verschil van inspanning en ontspanning te voelen. We gingen ook nog sportdrankjes maken want water is heel goed maar als je heel veel inspanning doet is een sportdrankje nog beter. Dankjewel meester Lennert om zoveel leuke dingen te doen en tot de volgende keer. De foto' s kan je hier bekijken.

Naar het bos
Als start van het thema herfst gingen we met alle kleuters op uitstap naar het bos. En dat het daar superleuk was, kan je op deze foto' s zien.

Herfst in de klas (en daarbuiten)
Met de intrede van de herfst worden de dagen weer korter en donkerder. Daarom is het belangrijk dat we gezien worden in het verkeer. En natuurlijk dragen wij nu allemaal onze fluo-vestjes. Bravo!!!
Dat de herfst buiten nog meer laat veranderen gingen we zelf ontdekken. We begonnen met een herfstwandeling naar en in het bos. (foto’s en verslagje onder Naar het bos) En na het bos trokken we naar de speelplaats met zijn bomen en vele, vele, vele blaadjes. We speelden bomen en wind en leerden een liedje over vallende herfstblaadjes. In de klas maakten we van kale bomen herfstbomen door te stempelen met de mooie herfstkleurtjes. Er werden spinnenwebben gemaakt voor de grote aanwezige spinnen. We leerden de computer gebruiken door de muis te hanteren en te klikken op het juiste moment. Dat is echt niet zo gemakkelijk hoor maar na wat oefenen lukte het wel! En we maakten ook kennis met de Beebot, een bijtje dat we moesten programmeren zodat het de juiste weg nam over alle herfstplaatjes om bij het getoonde kaartje te komen. We deden spelletjes met het rad: hetzelfde plaatje zoeken of het herfstplaatje vervolledigen.
We luisterden naar het sprookje van Goudlokje, leerden een liedje over dat huisje in het bos, speelden spelletjes met kleine, grote en middelgrote beren en gingen op echte berenjacht in de turnzaal. En we waren niet bang! Maar het was wel een beetje spannend! Kijk hier maar snel.

Sinterklaas
Toch ieder jaar weer een leuk gevoel als de boot met Sint en al zijn Zwarte Pieten ons land komt binnenvaren. Tijd om de verkleedkleren uit te halen en om zelf Sint en Piet te spelen.  Aankomen in de boot, binnenkomen, handjes geven, in het dikke boek lezen, Pietenkunstjes doen, schoentjes zetten bij de schoorsteen, slapen, in de schoentjes leggen. We genoten ervan om in de huid van Sint of Piet te kruipen. We leerden ook hoe we op de beste manier onze schoen konden zetten: netjes bij de schoorsteen, iets lekkers (suikertjes, een suikerbiet (meegebracht van de wandeling naar het bos), water en wortels) voor het paard erbij. En dan samen liedjes zingen. En het loonde. De volgende dag waren onze schoentjes gevuld met lekkernijen. Deze werden eerst gesorteerd en dan lekker opgesmuld.
We toverden een bord van mama’s (of oma’s) servies om tot een echt Zwarte Pietenbord om dat klaar te zetten op 5 december. We gingen het water van de zee met de stoomboot schrijfdansen, luisterden naar verhaaltjes en liedjes van de Sint en zijn gevolg, maakten tovertekeningen en de Beebot werd ook weer boven gehaald. En we leerden een dansje voor de Sint. We deden ook de Pietendouche. Een relaxatieoefening die onze pietjes wel verdiend hadden na al dat harde werk.
Ook kwam Sinterklaas met zijn Zwarte Pieten op bezoek in onze school. Dit jaar in de turnzaal vanwege corona. Maar ook daar werd het een gezellig samenzijn met Sint en zijn Pieten. We zongen liedjes en werden daarbij begeleid door Muziekpiet die zijn gitaar had meegebracht. Er werd wat gezellig gekeuveld met Sinterklaas en we deden ons dansje voor de Sint. We kregen snoepzakken mee en in onze klas wachtte nog een verrassing: Pakjes!!!
Het was heel leuk om ze uit te pakken en later fijn om te spelen met het nieuwe speelgoed. Dank U wel, lieve Sint en Zwarte Pieten. 

Dag lieve Sinterklaas, tot volgend jaar! 
Ben je benieuwd? Kijk dan snel naar de foto' s.

Advent en Kerstmis
Sinterklaas is nog maar net vertrokken en wij kijken al weer uit naar het volgende feest dat er aan komt. Bij onze kleuters doen wij dit door gezamenlijke adventsmomentjes in de gang. Ook in de klas zelf werd het stilaan Kerst. We haalden een kerstboom in de klas en gingen hem ook zetten. Geen gemakkelijk karwei hoor want de boom was groot, de naalden piekten en we moesten zand halen om hem stevig te laten staan. Maar vele handen maken licht werk en we vonden het wel leuk! We deden daarna erg ons best om hem mooi te versieren. 
We werkten rond licht en donker waarbij we natuurlijk ook met allerlei soorten lampen gingen experimenteren in de donkere gang. 
We maakten “warme” kaarsjes door de kleuren van het vuur te gebruiken (een warm gezellig lichtje voor deze toch wel speciale periode) en speelden gezelschapsspelletjes. Er werd druk gestrijkpareld in de klas (van de Sint gekregen) en we maakten in deze periode ook kennis met de ipads.
De juf speelde het kerstverhaal met de figuren van het kerststalletje. En wij speelden het verhaal na. We leerden een nieuwjaarsbriefje maar mochten nog niets verklappen. Het was een geheimpje. En een geheimpje bewaar je. Voor sommige kleuters was dit heel moeilijk en hun ouders konden al ruim voor nieuwjaar genieten van onze nieuwjaarswensjes.
Ook gingen we op sterrentocht doorheen onze school (deze foto’s vinden jullie terug op de site onder foto’s sterrentocht). Bij iedere grote ster die we vonden, hoorde een leuke activiteit. 
En de laatste dag sloten we af met een bezoek aan de kerststal in de kerk en achteraf een kerstfeestje in onze klas. En nu thuis verder genieten van die toch wel fijne tijd!
De foto' s kan je hier bekijken. 

De Post
We begonnen het nieuwe jaar in onze klas met een Nieuwjaarsdans om elkaar zo een gelukkig Nieuwjaar te wensen. En dan kwamen de kaartjes. Leuke kerst- en nieuwjaarskaartjes. Fijn om te geven en te krijgen. Fijn om mee te knutselen. Maar wat is dat? Op de ene briefomslag staat alleen een naam, op de andere een adres, een postzegel en een stempel. Waarom? De postbode bracht de gestempelde brief.  We onderzochten wat er nog meer in de tas van de postbode zat. We sorteerden, vertelden er over en speelden zelf postbode. We maakten ook zelf kaartjes die we in een geadresseerde briefomslag stopten en kleefden er zelf de postzegel op. Wel in de rechterbovenhoek anders neemt de postbode de brief niet mee. We deden onze brieven in de rode brievenbus aan het bushokje. We knutselden, we speelden het postspel, we zongen liedjes over de postbode, we maakten een postbode-pet, we plakten prentjes over de weg van een brief en we luisterden naar verhaaltjes over de postbode en het versturen van knuffels. Normaal zou de postbode ook komen op vrijdag maar er verscheen niemand, het rondcirculerend beestje had hem en later ook mij te pakken waardoor dit bezoek jammer genoeg niet doorging. We gingen ook de trein (want onze brieven gingen met de trein op reis) schrijfdansen (om de grote lussen te oefenen) in de zaal. Eerst met ons lichaam dan op een grote rol behangpapier. 
En sommigen van ons kregen al een kaartje terug van degenen waar zij een kaartje naar hadden gestuurd. Leuk hé. En er zijn nog kaartjes onderweg!

Op de foto’s zie je ons ook bomen knuffelen, een opdracht in het kader van ons jaarthema: “Als bomen vertellen”( de kracht van verbinden). We gingen knuffelen om de kracht van de boom te voelen en we gingen ook kijken hoe sterk de bomen wel niet zijn. Het lied “leven als een boom” maakt ook deel uit van dit jaarthema. Elke maand komen we samen in de zaal en komt er een andere boom aan bod (treurboom, lichtjesboom, knuffelboom,…). We zingen er samen het boom-lied, luisteren naar het bijhorend verhaal, krijgen een nieuwe opdracht en zingen er samen voor de jarigen van de maand. 

We gingen in deze periode ook de juiste pengreep aanleren aan de hand van een tekening met een verhaaltje. 

Verhaal


Hier kan je de foto' s bekijken. 

Slapen gaan
Wat heeft de juf nu weer allemaal mee gebracht.  Hé wat komt daar uit? Wat moet dat worden: een bed? Leuk we gaan werken rond slapen gaan. Er zijn heel wat slimme hoofdjes en helpende handen nodig om het bed op te zetten. En dan moet het nog opgemaakt worden. Er wordt gepast en gemeten om alles klaar te krijgen. Nu nog pyjama aan en dan kunnen we het bed uitproberen. Natuurlijk komt het hele slaapritueel aan de orde: lampje aan, knuffel nemen, verhaaltje lezen, kruisje/kusje/dikke knuffel en dan slapen … tot de wekker afloopt. 
We brachten onze zaklampen mee naar de klas en lieten ze tikkertje spelen op het plafond. Daarna gingen we op zoek naar donkere plekjes en we begonnen in de donkere gang waar eerst het licht nog brandde, we gingen liggen en toen ging het licht uit en toen wachtte er een verrassing. We zagen allemaal sterretjes op het plafond. Dan gingen we verder op zoek naar wel pikdonkere plekjes. Ook daar speelden we met onze zaklampen, zagen schaduwen op de muur en ineens verscheen er een echt spook. En wij waren niet bang!
We knutselden, luisterden naar leuke verhaaltjes en leerden een versje en een liedje over slapen gaan.
Ook onze knuffels mocht een dagje mee naar de klas. We vertelden er over, sorteerden ze, deden er spelletjes mee.
We speelden ook het verhaal “met 10 in bed “ na met onze knuffels. Superleuk.

Naast al deze activiteiten rond slapen gaan worden er nog andere dingen gedaan zoals je op de foto’s wel kan zien. Er wordt gepuzzeld en er worden serieuze bouwwerken gemaakt. Er is altijd wel iets leuks te doen in onze klas!

Muziek
We begonnen het thema muziek met het verkennen van allerlei instrumenten uit onze grote muziekkast. We gingen ze allemaal uitproberen en deden er leuke spelletjes mee.
We leerden ook dat instrumenten iets kunnen vertellen. De juf vertelde het verhaal van kabouter Kleppertje aan de hand van verschillende instrumenten waarbij ieder instrument stond voor een personage of een handeling uit het verhaal. Later mochten wij deze instrumenten ook bespelen terwijl de juf het verhaal opnieuw vertelde. Wel op het juiste moment natuurlijk.
We leerden ritmes slaan op de trommel en trommelden achteraf ook op muziek met onze handen vol verf op papier.
In de zaal gingen we met kapitein Bonkepoot mee op zijn boot om dan te gaan dansen op verschillende eilanden, soms met dreigende piraten op onze hielen, waar we onze creatieve kant lieten zien om hen te slim af te zijn.
En we sloten het thema af met een heuse karaoke met onze lievelingsliedjes. En dat was een schot in de roos. We leefden ons helemaal in en er werd gezongen en gedanst dat het een lieve lust was om te zien. Superleuk! Kijk hier maar even mee. 

Ridders en prinsessen
Het thema ridders en prinsessen kon natuurlijk niet starten zonder aangepaste kleding. Daarom begonnen we ook met de kleding, uitrusting en accessoires van ridders en prinsessen. De ridders kregen ook huisvesting in een heuse riddertoren, de prinsessen in de prinsessentoren. Dan gingen we rollenspel spelen. De draak ontvoerde een prinses tijdens een wandeling. De stoere ridders gingen op pad om te vechten tegen de draak en ze brachten de prinses weer veilig thuis. Er werden ridderspelen georganiseerd waarbij de prinsessen/hofdames vanaf de tribune geamuseerd (en soms ook een beetje angstig) toekeken. Zij mochten bepalen wie er gewonnen had en gaven de winnaar een groot applaus. 
We leerden een liedje over stoere ridders en een versje over een ridder zonder vrees en prinsesje Pimpelmees. We speelden met de ridderkastelen, luisterden naar verhaaltjes over ridders en prinsessen en speelden een ridder- en prinsessenbingo. Ben je benieuwd? Kijk dan snel hier

Onze 5 oudste kleuters gingen deze week ook een kijkje nemen in K3, de klas waar ze na de krokusvakantie gaan starten. 
Jelissa, Fleur, Tuur, Mathis en Aiden, het was leuk om jullie in onze klas te hebben en we gaan jullie zeker missen! Veel plezier in de volgende klas!

En de 7 oudste kleuters van K1 kwamen naar onze klas om alvast kennis te maken met onze klas en onze groep om ook na de vakantie naar onze klas over te stappen. 
Welkom Sem, Giel, Lenn, Jamie, Karlyn, Lukas en Iyara!

Nieuwe kleuters…
Voor de krokusvakantie namen we afscheid van onze oudste klaskleuters en na de krokusvakantie kwamen de klasoudsten van K1 over naar onze klas, een heleboel nieuwe vriendjes. De klas met al haar hoeken en materialen werd al goed verkend en de nieuwe kleuters voelden zich er al vlug thuis. Het betekende ook opnieuw groep vormen. We deden kennismakingsspelletjes en leerden elkaar zo beter kennen. We werkten rond het boek: Wil je mijn vriendje zijn? van Eric Carle en gebruikten ook zijn manier van illustreren om het hoofdpersonage van het boek, een kleine muis, te bewerken nl. door te scheuren en te plakken. We leerden ook een spelen-met-de-handen versje over muisjes. We oefenden het tellen door het juiste aantal muisjes in hun holletje te plaatsen en we gebruikten ook de andere dieren van het boek om de begrippen groter, kleiner, grootste en kleinste te oefenen. We leerden opnieuw dat iedereen belangrijk is en dat iedereen erbij hoort. Onze slogan één voor allen en allen voor één gaat nog steeds op! We leerden aan de hand van het boek: Ik, jij, wij samen (van Kathleen Amant, die onze kleuters inmiddels al heel goed kennen) wat vriendjes betekenen en hoe we vriendjes konden maken en zijn. We hebben ook ervaren dat er soms conflictjes zijn en hoe we die samen kunnen oplossen. Dus samen met de klasregels viel er heel wat te leren in deze periode!

… en meester Lennert in de klas.
En dan kwam meester Lennert in onze klas. De nieuwe klasgroep was ook voor hem wennen en we gingen nog een weekje verder met kennismaken en groep vormen. Meester Lennert had leuke muziekinstrumenten mee waar we allerlei leuke spelletjes mee deden en hij vertelde ook een verhaal over muisjes die gingen picknicken. Dat bracht ons op het idee om ook te gaan picknicken. We maakten zelf onze boterhammen klaar, pakten ze netjes in en gingen op pad. We trokken, in gezelschap van een stralend lentezonnetje, naar het speelplein om er te picknicken (en of dat er gegeten werd, die zelfgemaakte boterhammen smaken zo goed! En een lekker drankje hoort erbij!) en te spelen natuurlijk. Meester Lennert verraste ons ook nog met een lekkere cake waar we heerlijk van smulden. Moe en voldaan keerden we terug naar school. Wat een fijne voormiddag!
In de klas speelden we verder nog met de knikkerbaan die meester Lennert bij had, deden we nog leuke spelletjes en haalden we de Ipads nog eens uit. 
En de volgende weken komt meester Lennert ook nog en dan gaan we over dino’s leren. Wij kijken er al vast naar uit! Ben je benieuwd? Kijk dan hier naar de leuke foto' s. 


Dino’s
Op maandagmorgen vonden we dinosporen in onze klas.  Meester Lennert ging met ons over dino’s leren. Dino Dries was in de klas aanwezig en had 2 eieren gelegd. Wat moesten we ermee? Uitbroeden! Want eieren worden uitgebroed. Dus werden de eieren voorzichtig in een dekentje gestopt zodat ze zoals in een echt nest warm gehouden werden. Er gebeurde niets. Dus iets anders proberen. De eieren werden in het zand gestopt want schildpadden leggen hun eieren ook in het zand. Geen resultaat. Dan proberen we het maar met water zoals er op een briefje stond. Er werden 2 grote vazen met water gevuld. Dan werden de eieren er zorgvuldig in gelegd. En dan afwachten maar en kijken! En kijken! En nog eens kijken! En ja hoor, na de eerste dag vertoonden de eieren al barsten om in de dagen daarna nog meer open te gaan zodat er vervolgens dino’s tevoorschijn kwamen.
Naast deze leuke ontdekkingen speelden we ook met een hele verzameling verschillende dino’s waarvan we in de loop van de week de namen en de verschillende eigenschappen leerden kennen. We gingen dinosporen verven, maakten vulkanen en we speelden dinospelletjes. We dansten de dino-dans en luisterden naar verhalen over dino’s.
We gingen zelf dino-koekjes maken met dinopootafdrukken er in. En natuurlijk waren ze superlekker want net zoals bij de picknick: wat je zelf maakt is altijd lekkerder! 
We vonden buiten in de zandbak ook allemaal beenderen van dino’s en we gingen als echte archeologen (en meer specifiek: paleontologen) met bril en borsteltjes aan de slag om de beenderen proper te maken en te onderzoeken
En we gingen ook de vulkaan schrijfdansen in de zaal en op papier in de eetklas. Voor de nieuwe ouders: schrijfdansen is schrijfbewegingen dansen op muziek. Eerst de grote bewegingen met ons hele lichaam en dan deze bewegingen te maken met wasco’s op een groot papier en op muziek.  
We deden een proefje door zelf vulkanen te maken en deze te laten uitbarsten. 
En nu zit het thema dino’s er op. Na de vakantie is juf. Hilde er weer een weekje met het thema Verkeer, doorheen de school en daarna is meester Lennert weer van de partij.
Maar nu duikelen we eerst de vakantie in op zoek naar paaseitjes!
De vele foto's kan je hier bekijken. 

Verkeer
Na de paasvakantie werd er in de hele school rond verkeer gewerkt. Wij begonnen met een verkeerswandeling waarbij we goed letten op de verkeersborden en hun betekenis. We keken welke voertuigen er op straat reden en welke op het fietspad. We leerden als voetgangers op het voetpad lopen en oversteken op het zebrapad maar we mochten enkel overgaan als het mannetje groen was. We leerden een lied over oversteken en over de bus die we zagen rijden op straat. Ook wijkagent Dorine kwam op bezoek in ons klasje om te vertellen over haar beroep en onder grote belangstelling namen we ook een kijkje bij haar politieauto met de zwaailichten en de sirene. We deden spelletjes rond verkeer en gingen met speelgoedauto’s door de verf rijden. En dat vonden we natuurlijk weer heel plezant. We gingen ook een verkeerslicht maken en luisterden naar de verhaaltjes van Anna en Kaatje die leerden fietsen. En natuurlijk gingen we zelf ook fietsen op een leuk uitgezet parcours. Wat een knappe fietsers zitten er in ons klasje!
Nu is meester Lennert er weer en gaan we leren over de boerderij. De foto's kan je hier bekijken. 

Meester Lennert in de klas
Met meester Lennert leerden we eerst over de boerderij, dan werkten we rond moederdag, vervolgens rond het bos en als laatste had meester Lennert het over de onderwaterwereld. Dankjewel meester Lennert voor al de leuke dingen die je in ons klasje deed! 
Klik hier voor de foto’s.
Op de foto’s zie je ook mama Shelby, de mama van Ryder, die op bezoek kwam in ons klasje om ons te laten zien hoe haar baby in de buik aan het groeien is. Inmiddels is de mama haar dikke buikje kwijt en is onze Ryder de trotse grote broer van babyzusje Briar-Rose. Proficiat aan de ouders en de twee fiere broers!
 
Vaderdag
Gedurende de weken voor vaderdag gingen we in onze klas eens kijken wat onze papa’s eigenlijk allemaal doen. En hoe konden we dat beter realiseren dan aan de papa’s te vragen om hun ervaringen i.v.m. hun werk of hobby te komen delen met de kleuters in de klas of om een kijkje te gaan nemen op de werkvloer zelf. 

En er waren wel een paar papa’s die op dit voorstel ingingen.
Eerst kwam de papa van Roos, dierenarts Jan, in gezelschap van zijn lieftallige assistente Leentje op bezoek in onze klas. Zij hadden hun eerder thuis geboren lammetje Naomi en hun lieve hond Ingka bij. En die kregen natuurlijk veel aandacht en genoten er van, net zoals de wij genoten van hun gezelschap. Papa Jan had ook een grote zware tas bij waarbij we om beurten iets uit mochten halen. Dierenarts Jan vertelde deskundig over alle instrumenten en deze werden ook allemaal uitvoerig gedemonstreerd. En die lieve Ingka demonstreerde dapper mee. Zij liet zich keurig onderzoeken, liet zich netjes een muilkorf aandoen en liet goed naar haar tanden kijken. Wisten jullie dat honden ook hun tanden moeten poetsen. Nee, niet met een tandenborstel maar met hondenstickjes. En we kregen ook allemaal van die stickjes mee naar huis. Dankjewel papa Jan, assistente Leentje, lammetje Naomi en hondje Ingka! 

Dan kwam de papa van Karlyn, militair Greg naar onze klas. We leerden marcheren als echte soldaten en dan ging papa Greg aan de slag met camouflagestiften. We kregen allemaal groene en bruine strepen op ons gezicht, precies de kleuren van papa Gregs uniform. Bovendien had papa Greg ook nog voor alle kleuters een echte soldatencamouflagehelm bij zodat we goed voorbereid op bootcamp konden gaan. En dan trokken we naar buiten, naar het parcours dat militair Greg voor ons had klaargezet. We moesten onder het camouflagenet doorkruipen, kegels omgooien, granaten in hoepels gooien, over hekjes springen, onder een balk doorkruipen en over stokken manoeuvreren, net als de echte soldaten. En of we dat plezant vonden? Superleuk was het! Tot slot kregen we allemaal een echt soldatendiploma! Dankjewel papa Greg, we vonden het supertof!

Ik wil deze dappere papa’s (en ook de assisterende mama) die de uitdaging aangingen via deze weg nog eens van harte bedanken. Jullie deden dat supergoed! Het waren heel leuke ervaringen en boeiende leermomenten voor de kleuters. Ze hebben er weer heel wat van opgestoken!
Aan de hand van de foto’s en voorwerpen van papa gingen we ook kijken wat de andere papa’s voor werk en als hobby deden. En de kleuters wisten er heel wat over te vertellen. We deden ook spelletjes met de foto’s en de voorwerpen.
Ook de werkbank werd in deze periode van de zolder gehaald, samen met de werkkoffer. Onder grote belangstelling van al onze “werkmannen” werd het gereedschap nauwkeurig onderzocht, vergeleken met dat van de papa’s en opa’s en gebruikt voor de juiste doeleinden. We gingen ons ook scheren zoals de papa’s. Succes verzekerd! En we gebruikten de scheerschuim ook nog om in te tekenen. Leuk om te voelen zo scheerschuim. 
We knutselden cadeautjes voor al die lieve papa’s en leerden een versje over een zoen op papa’s wang en hielden het geheim. Want een geheimpje, zoals we al weten, moet je bewaren en het mocht pas open op vaderdag. Maar dat is niet zo gemakkelijk. Zou het gelukt zijn? Hier kan je de vele foto's bekijken.