Post
Leuke kerst- en nieuwjaarskaartjes. Fijn om te geven en te krijgen. Fijn om mee te knutselen. En om spelletjes mee te spelen. Een kaartje doorgeven in de kring met een wasspeld zonder dat de kaart valt, moeilijk hoor (maar wel goed voor de motoriek en de concentratie) maar het is ons uiteindelijk toch gelukt! We maakten met de gekleurde wasspelden kaders rond de kaarten in een bepaalde kleurenvolgorde. Sommige kleuters konden dit al met drie kleuren. Knap!
Winter
En toen werd het thema post even on hold gezet want koning Winter deed zijn intrede in het land en viel er sneeuw, veel sneeuw! En natuurlijk konden we het niet laten om daar in te gaan spelen. We hielden sneeuwballengevecht en maakten engeltjes in de sneeuw. En gelukkig viel er genoeg sneeuw om ook een sneeuwman te maken en om te sleeën. We proefden van verse, propere sneeuw en vonden dat het koud was in onze handen en onze mond. Gelukkig leerden we ook een versje over hoe we het terug warm konden krijgen. We namen sneeuw mee naar binnen om er later nog mee te spelen als de sneeuw buiten weg was. Helaas moesten onze kleuters ervaren dat dat niet kon. Ze leerden zo wel dat sneeuw smelt bij hogere temperaturen en dat er heel wat vuil zit in sneeuw waar op gelopen is en dat je daar beter niet van kan proeven. We gingen sneeuw vingerverven op donker papier en tekenen met witte kleurpotloden op zwart papier. En we gingen op een blad de pandabeer zoeken tussen heel veel sneeuwmannen.
Post
Dan was de sneeuw verdwenen en gingen we verder met het thema post. Bij de kerst- en nieuwjaarskaartjes was ons al opgevallen dat er op de ene briefomslag alleen een naam stond, op de andere een adres, een postzegel en een stempel. Waarom? De postbode bracht de gestempelde brief. We onderzochten wat er nog meer in de tas van de postbode zat. We sorteerden, vertelden er over, knutselden een postbodepet en speelden zelf postbode. En we maakten een postkantoor in de klas. En ook de postbode zelf kwam op bezoek om over zijn werk te vertellen. Wisten jullie dat een postbode heel vroeg moet opstaan? En dat postbode Jordy zijn ronde altijd op de fiets doet? Deze fiets waar de zware posttassen allemaal op konden staan, had de postbode ook meegebracht. En ook zijn grote postauto waar alle pakketjes in kunnen. Bedankt postbode Jordy voor je deskundige uitleg en je tijd!
We maakten ook zelf kaartjes die we in een geadresseerde briefomslag stopten en kleefden er zelf de postzegel op. Wel in de rechterbovenhoek anders neemt de postbode de brief niet mee. We deden onze brieven in de rode brievenbus aan het bushokje. Zo konden ze gaan reizen naar degenen aan wie we een brief stuurden. De meeste brieven gaan reizen met de auto, de vrachtwagen of de trein. En we gingen de trein ook schrijfdansen. Hoe dat gaat? Treintje spelen met alle kleuters in een rij en grote draaibewegingen maken met onze armen op de muziek van de trein. Later met in 2 handen een krijtje de lus-bewegingen op de hele lange treinsporen (lange stroken papier) maken op de maat van dezelfde muziek. Het klinkt moeilijker dan het is, hoor! We konden het best! En vonden het leuk.
We knutselden, we speelden het postspel, we schilderden degene naar wie we een kaartje stuurden en we zongen liedjes over de postbode. We gingen kranten bestuderen: Wat vertelt een krant eigenlijk? En we gingen er een collage van maken. Oude kranten gingen we in stukjes scheuren om er een krantenmannetje van te maken. We plakten prentjes over de weg van een brief en we luisterden naar verhaaltjes over de postbode en het versturen van knuffels.
En veel kleuters kregen al een kaartje terug van degenen waar zij een kaartje naar hadden gestuurd. Leuk hé! En er zijn nog kaartjes onderweg!
Ook in deze periode:
- zagen we dat onze appelpitjes al goed gegroeid waren. Tijd om ze om te planten in aparte potjes. De klas werd even omgetoverd tot tuincentrum en daar gingen we aan de slag. Eerst de zak potgrond binnenkrijgen. En die zak was echt wel zwaar. Natuurlijk moest er uitgeprobeerd worden hoe zwaar of nog beter: of wij sterk genoeg waren om hem te tillen. Dan de potgrond verdelen over de kleine potjes om er dan de plantjes in te zetten. Ze nog water geven en ze dan uiteindelijk op de vensterbank plaatsen om verder te groeien. En dat ging goed, … euh toch in het begin maar na enkele dagen begonnen er al plantjes te verslappen. En daarna nog een paar. En daarna nog een paar. (Te veel water? Te weinig water? Of is de potgrond van de winkel niet zo goed als die van papa Tom?) Tenslotte bleken er vijf plantjes sterk genoeg om individueel verder te groeien. Maar niet getreurd. We planten in de grote bak geregeld appelpitjes bij. En we hopen dat iedereen een appelboompje mee kan nemen!
- kwam er weer een professor van Mad Science langs voor een lesje. Deze keer ging het over vormen en structuren. Zoals jullie op de foto’s wel kunnen zien, vonden wij het weer heel boeiend!
Advent en Kerstmis
Sinterklaas is nog maar net vertrokken en wij kijken al weer uit naar het volgende feest dat er aan komt. Kerstmis. Ook in onze klas werd het stilaan Kerst. We begonnen met een adventskrans te plaatsen. En bij die adventskrans horen 4 kaarsjes en een liedje. Elke week werd er een kaarsje meer aangestoken en werd het liedje aangepast gezongen.
We haalden een kerstboom de gang in en gingen hem ook zetten. Geen gemakkelijk karwei hoor!!! een boom in een pot zetten: de boom zakte scheef en viel zelfs om. Dus moesten we op zoek naar een oplossing en die werd ook gevonden: eerst zand in de pot doen om de boom stevig te laten staan. Onze Jef zei dat hij thuis nog veel zwarte potgrond had (weet je nog die potgrond voor de appelpitten, die bak wordt intussen goed verzorgd en jawel hoor, de eerste tekenen van nieuw leven zijn te zien!) maar dat hebben we papa Tom maar niet aangedaan, zoveel zand. Er hoefde niets in te groeien dus het kon ook met witte zand uit de zandbak. Er werden schepjes uitgehaald en met vereende krachten werd de bak gevuld n verplaatst. Maar oei, volgende probleem: er zaten takken aan tot helemaal vanonder aan de stam. Zo kon de boom niet in het zand. De kleine takjes konden we er afhalen met een schaar maar voor de dikkere takken was een schaartje niet sterk genoeg. Dus werden er een snoeischaar en een zaag bijgehaald om ook deze takken te verwijderen. Amai, niet niks, zo een kerstboom zetten maar door samen naar oplossingen te zoeken en samen te werken is het ons toch gelukt! En daarna deden we erg ons best om hem mooi te versieren. Wat een mooie kerstboom, een mooie beloning voor ons harde werk!!!
De juf speelde het kerstverhaal met de figuren van het kerststalletje. En natuurlijk kwam dit kerststalletje met zijn figuren bij onze mooie boom staan en konden wij het verhaal naspelen.
We leerden een nieuwjaarsbriefje maar mochten nog niets verklappen. Het was een geheimpje. En een geheimpje bewaar je. Voor sommige kleuters was dit heel moeilijk en hun ouders konden al ruim voor Nieuwjaar genieten van onze nieuwjaarswensjes. De anderen deden h l erg hun best om hun geheimpje te bewaren. Benieuwd of het helemaal gaat lukken!
We leerden liedjes over de dennenboom en het klokje in de toren. We speelden nog met de spelletjes die de Sint bracht (ook de wetenschapswerkbank van de Sint is een groot succes), luisterden naar leuke kerstverhaaltjes, maakten stenenlichtjes en oefenden onze nieuwjaarsbrief verder in.
En op dinsdag kwam de juf van Mad Science weer op bezoek. Dit keer ging de les over magneten. De juf had allerlei soorten magneten bij en wij mochten heel wat interessante dingen uitproberen. Wat hebben we er weer veel van geleerd!
Ook op dinsdag bracht onze Xilyas zijn draaitafel mee. Na een demonstratie in de klas, waarbij we ontdekten dat er in de draaitafel ook een discolamp zat, verplaatsten we ons naar de donkere gang, waar Xilyas als een echte DJ een heus optreden gaf, wat uitmondde in een klein feestje. Superleuk!!!!
Samen met de andere kleuters gingen we op woensdag op sterrentocht doorheen de school. We volgden per klas de sterren en vonden zo leuke activiteiten: raadspelletjes rond Kerst, diamantjes plakken voor onze geluksmomentjes, luisteren naar een kerstverhaal, lekker dansen op Christmas Freeze, genieten van de lichtjes in de donkere gang en als laatste gezellig chocomelk drinken met alle kleuters.
En de laatste dag maakten we een uitstap naar de kerk om Kerst in en om de kerk te beleven, om dan in de klas af te sluiten met een gezellig kerstfeestje. En nu thuis verder genieten van die toch wel fijne tijd! Hier kan je de foto's bekijken.
Sinterklaas
Toch ieder jaar weer een leuk gevoel als de boot met Sint en al zijn Zwarte Pieten ons land komt binnenvaren. Tijd om de verkleedkleren uit te halen en om zelf Sint en Piet te spelen. Dit jaar was juf. Karlijn in deze periode in de klas en zij toverde onze klas om in een Pietenschool. We kregen elke dag een brief van de Sint met opdrachten. We leerden pakjes inpakken, gingen met een grote kaart op tocht rond de school om te kijken welke schoorstenen er waren en gingen op de bouwmat zelf huizen en schoorstenen maken. We gingen zelf onze ingepakte cadeautjes volgens een bepaalde code in de juiste schoorstenen in de klas gooien. We speelden een spel rond Sintboeken en kregen later de opdracht om kleine prenten in de boeken terug te zoeken met behulp van vergrootglazen. We maakten zelf pepernoten door een stappenplan te volgen en speelden met bakkersspullen in de zandbak. En we haalden de weegschaal boven om wortels en pepernoten te wegen en te kijken wat het zwaarst was. We leerden een dansje voor de Sint. En we toverden een bord van mama s (of oma s) servies om tot een echt Zwarte Pietenbord om dat klaar te zetten op 5 december.
Ook kwam Sinterklaas met zijn Zwarte Pieten op bezoek in onze school. Dit jaar ook weer in de eetklas. Daar werd het een gezellig samenzijn met Sint en zijn Pieten. We zongen liedjes en werden daarbij begeleid door Muziekpiet die zijn gitaar had meegebracht. Er werd wat gezellig gekeuveld met Sinterklaas en we deden ons dansje voor de Sint. We kregen snoepzakken mee en in onze klas wachtte nog een verrassing: Pakjes!!!
Het was heel leuk om ze uit te pakken en later fijn om te spelen met het nieuwe speelgoed. Dank U wel, lieve Sint en Zwarte Pieten.
Dag lieve Sinterklaas, tot volgend jaar!
In deze periode hadden we ook genoeg appelpitjes verzameld en werd de meegebrachte potgrond van Jef overgeheveld naar een groter bakje. Heel zorgvuldig werden er gaten gemaakt in de zwarte grond om er daarna de pitjes in te planten. Nog wat water geven en nu staat het bakje in het licht, op de vensterbank, dicht bij de verwarming. Gaat het lukken? Wordt ongetwijfeld vervolgd!
P.S. En hebben jullie de bril van de juf gespot? Het blijft een interessant voorwerp!
De foto's kan je hier bekijken.
Herfst in de klas (en daarbuiten)
Met de intrede van de herfst worden de dagen weer korter en donkerder. Daarom is het belangrijk dat we gezien worden in het verkeer. En natuurlijk dragen wij nu allemaal onze fluo-vestjes of fluo-jas. Bravo!!!
Dat de herfst buiten nog meer laat veranderen, gingen we zelf ontdekken. We begonnen met een herfstwandeling naar en in het bos. (foto’s en verslagje onder Naar het bos) Dan gingen we verder aan de slag met de meegebrachte takken en we trokken naar de speelplaats met zijn bomen en vele, vele, vele blaadjes. We speelden bomen en wind en leerden een liedje over vallende herfstblaadjes. We trokken naar de zaal waar we als graafmannetjes moeder konijn gingen helpen om een tunnel te graven. Verder werd er een herfsthoekje gemaakt met een slaapplaats voor de egels (die we zelf speelden). Er werden spinnenwebben gemaakt voor de grote aanwezige spinnen die eveneens als voedsel voor de egels dienst deden. We maakten ook kennis met de Beebot, een bijtje dat we moesten programmeren zodat het de juiste weg nam over alle herfstplaatjes om bij het getoonde kaartje te komen.
De juf bracht een plastieken bak met klimop mee. Tenminste dat dachten we toch. Toen we beter keken bleken er wandelende takken in te wonen. We bekeken ze, bestudeerden hun leefomgeving en we durfden die best te pakken hoor! En wandelende takken leggen ook eitjes. Deze liggen in een apart bakje te wachten tot ze klaar zijn om uit te komen. Wij zijn benieuwd! We luisterden naar het verhaal van mannetje Tak en gingen echte takken van klein naar groot leggen en andere van dun naar dik. Dan gingen we dit op papier proberen. We gingen ook takkenkunst (of kunsttakken?) maken op canvasdoek. Daar moesten we eerst het gipsverband voor knippen, dan de takken op het canvas leggen en de takken verstoppen met nat gipsverband. Superleuk om te doen en zo leren we goed voelen en ook wat reliëf is.
We luisterden naar het sprookje van Goudlokje, speelden spelletjes met kleine, grote en middelgrote beren en gingen op echte berenjacht in de turnzaal.
De juf vertelde het muzikaal verhaal van kaboutertje Kleppertje waarbij ieder personage door een instrument werd voorgesteld. Later bespeelden we zelf de instrumenten terwijl de juf vertelde. Dit vonden we wel superleuk.
En nu is het tijd voor een nieuw thema. Juf Karlijn gaat starten met het thema Sinterklaas en wij kijken er naar uit!
Ook nog in deze periode:
Juf. Karlijn was ook al eerder enkele dagen in onze klas. Ze werkte mee rond takken en speelde verhaaltjes over takken en heksje Mimi en wij speelden het na. We leerden van haar ook het liedje van het muisje. En dat we dat een heel leuk liedje vonden is nog steeds goed te horen!
Juf. Carolien van het secretariaat op de eerste verdieping, kwam ons aan de hand van foto’s vertellen over het project van onze sponsorloop. Ze gaat in de krokusvakantie namelijk met haar man Serge naar Tanzania om daar 63km te wandelen. Serge gaat er een marathon lopen. De opbrengst van onze geslaagde! sponsorloop (waarvoor héél veel dank!!!) gaat naar het werk van Compassion in Tanzania. Veel succes Carolien en Serge!
In het boekje van de appel (tijdens het thema fruit) was de eindprent een bloempot met een klein plantje erin. Na overleg kwamen de kleuters tot de conclusie dat er een appelpitje in de pot was geplant en daar was dan een appelboompje uit aan het groeien. Dat wilden we natuurlijk ook proberen maar we hadden enkel wit zand in ons klasje en dat is om mee te spelen, daar kan niets in groeien. Jef wist te vertellen dat hij thuis zwarte aarde had en kreeg een doos mee met enkel een mondelinge opdracht erbij. En hij had deze goed uitgevoerd: de doos kwam goed gevuld met zwarte aarde terug. Nu zijn we appelpitjes aan het verzamelen om ze er in te verstoppen. Word ongetwijfeld vervolgd!
En nu is de bril van de juf toch weer zoek zeker!
Benieuwd naar de foto's ... kijk dan snel via deze link.
En dan startte het thema fruit. We begonnen met appeltjes en peren, het fruit van hier. En wil nu toch dat de juf een speciale appelschilmachine in de klas heeft zeker. Onder grote belangstelling werd de machine bekeken en uitgeprobeerd en we waren erg verrast door het resultaat: een hele lange schil, een harmonica-appel en een overgebleven klokhuis. En die harmonica-appeltjes moesten natuurlijk geproefd worden, en nog eens geproefd worden en nog eens. We maakten ook piratenkijkers en appelbloemen met de appelboor en de appelverdeler.
Van de overgebleven appeltjes gingen we lekkere appelmoes maken. Hoe dat ging: de juf schilde de appels en wij mochten ze snijden (en ondertussen ook nog veel proeven!) en in kommetjes doen om ze dan in een grote kookpot te laten belanden. Die kookpot ging op een vuurtje, nog wat water erbij en dan wachten, en nog wachten en nog wachten. We wisten ondertussen dat er ook nog iets bij moest. Volgens Liam waren het witte kruiden die erbij moesten. Het antwoord kwam snel: zout! Maar daar ging de rest van de kleuters niet mee akkoord. Nee, zout is niet lekker! Suiker moest erbij! En natuurlijk moest er geproefd worden of het wel zeker suiker was. Ondertussen waren de appeltjes al mals geworden en mochten we mixen. Super leuk. En dan het moment supr me: de appelmoes opeten. Mmm! Lekker! En wat je zelf maakt, smaakt nog beter dus er werd naar hartenlust gesmuld.
We hingen appeltjes in de bomen, gingen ze van klein naar groot leggen en leerden het lied van de gekleurde appeltjes. De juf zong het lied van mik mak en pepermuntjes en die pepermuntjes moesten natuurlijk ook geproefd worden.
Na het werken rond de appels en peren was het tijd om nog meer soorten fruit te leren kennen: ananas, galia- en cavaillion-meloen, druiven, pompelmoes, pruimen, kaki s, frambozen Met deze verschillende soorten fruit deden we een heleboel leuke dingen: proefspelletjes, fruit in het pannetje, fruit-lotto, het boomgaardspel, telspelletjes en luisteren naar fruit-verhaaltjes.
En het mag gezegd: onze kleuters kennen al heel veel soorten fruit en eten het heel graag! Super!