K2

Vlindertuintje in onze klas

Weten jullie nog het pakketje dat met de post kwam? Natuurlijk gingen we dat pakketje eens nauwkeurig bekijken en onderzoeken. We zagen heel veel piepkleine gele eitjes en 14 rupsjes op koolbladeren in de bak. (want het gaat om koolwitjes en die houden héél erg veel van kool!) Verder was er nog een plastic dekseltje met 5 cocons erin. We gingen een vlindertuintje klaarmaken en alles er in leggen. Om de dag wordt ons vlindertuintje verzuiverd. Onze rupsjes houden van koolbladeren en eten heel veel dus geven we hen Chinese kool en savooikool. Ook wordt er gekeken wat er al veranderd is met behulp van een grote loep en kleine vergrootpotjes. We hebben al ondervonden dat onze rupsjes houden van Chinese kool en savooikool. Onder het toeziend oog en de goede verzorging van onze kleuters groeiden de kleine rupsjes al uit tot flinke rupsen en uit de eitjes kwamen al piepkleine rupsjes tevoorschijn. En met enige trots kunnen we ook melden dat er 5 prachtige koolwitjes uit de cocons gekropen zijn: 3 mama’s en 2 papa’s. Ze verkeren allen in goede gezondheid en kunnen al een beetje vliegen. We hebben een bakje met suikerwater en een spons erin erbij gezet zodat ze goed kunnen overleven. En of de vlinders dorst hadden. We konden hen zien drinken. Ze zaten op de sponsjes en staken hun tong diep in de sponsjes om hun dorst te stillen. Als je goed naar de foto’s kijkt, zie je de donkere lange tong in de sponsjes. De vlinders rollen hun tong helemaal uit om te drinken en als hun dorst gelest is, rollen ze hun tong weer netjes op. 

Deze mamavlinders en de dappere papavlinder hebben echter niet stilgezeten en er voor gezorgd dat er weer een aantal nieuwe gele ei-hoopjes te zien zijn. Na deze zekerheid op nieuwe opvolging hebben we de vlinders onder grote belangstelling vrijgelaten. Zij gaan hopelijk nog een fijne vrije toekomst tegemoet. In de klas is ons vlindertuintje nog volop in ontwikkeling. Prachtig om te volgen in de klas. De kleine rupsjes zijn zo dik geworden en hebben zich tot cocons gevormd. De kleine rupsen uit de eitjes zijn inmiddels ook dikke rupsen geworden en zijn cocons aan het maken. En uit de nieuwe eitjes zijn al kleine rupsjes gekropen. Prachtig om te zien! Vol spanning wachten wij verder af of er uit onze cocons ook weer prachtige koolwitjes gaan verschijnen. Wordt ongetwijfeld vervolgd!

De juf vertelde ook het verhaal van Rupsje Nooitgenoeg, een hongerige rups die op weg ging om eten te zoeken en uiteindelijk een wondermooie vlinder werd. We speelden het spel van Rupsje Nooitgenoeg en ook van Rumba Rups, niet zo gemakkelijk want die Rumba Rups bleef maar bewegen. We speelden ei, rups en vlinder en stempelden Rupsje Nooitgenoeg. We plakten prentjes van ei tot vlinder. We zochten vlinders tussen de bloemen en leerden versjes en liedjes over rupsjes en vlinders.

En nu komt moederdag in zicht. Juf. Lotte is er ook weer en zal gedurende de volgende weken werken rond moederdag. Wij kijken er alvast naar uit!

P.S. De aandachtige kijker zal op de foto’s ook een duifje in een nest ontdekt hebben. Dit duifje bouwde vorig jaar haar nest onder het afdak dicht bij de buitendeur naar onze speelplaats. Dit jaar gaf ze opnieuw de voorkeur aan ons afdak waar ze lekker beschut zit maar nu zit ze meer aan de rand van de speelplaats. Waarschijnlijk is het daar iets rustiger. Ze zit er al enige tijd te broeden. Wij zijn benieuwd of we de duivenkleintjes gaan zien! (ook dit wordt ongetwijfeld nog vervolgd)

In deze periode ook: Kleuterlezen

Om de leerlingen van het derde leerjaar tot lezen te stimuleren richten we het kleuterlezen in. De leerlingen van juf. Goele komen eerst een vertelactiviteit volgen in onze klas om er vervolgens zelf een verhaal te gaan voorlezen aan groepjes kleuters. Zowel de leerlingen, die de verhalen zeer aangenaam brachten als de kleuters, die geboeid luisterden hebben er van genoten! Bedankt leerlingen van het derde!

Voor de foto's kan je hier klikken

Foto's: klik hier en hier.


Bouwen
En dan kwam juf. Lotte weer naar ons klasje met een boel leuke activiteiten en materialen. Het onderwerp: bouwen natuurlijk.
Als inleiding op het thema startte juf. Lotte met het verhaal van de 3 biggetjes die elk een ander huisje gingen bouwen. Daarna gingen de kleuters zelf aan de slag met een groot kartonnen huis en een heleboel stro. Later verhuisde dit huisje naar de poppenkamer en werden er kartonnen dozen op de bouwmat geplaatst met houten takken zodat we ook een huisje van hout konden maken. De werkbank werd er ook bij geplaatst want gereedschap heb je wel nodig als je gaat bouwen. We leerden ook het versje van de 3 biggetjes en de wolf. 
En dan gingen we op uitstap naar de houthandel/doe-het-zelf zaak van de familie (van ons Kato) Rooyackers. We kregen allemaal een afbeelding om van dingen in de winkel. Eénmaal in de winkel moesten we deze dingen terugzoeken. Joepie, we hadden ze allemaal gevonden! Met als toetje overal een deskundige uitleg van mama Sophie er bij. Vervolgens kregen we een demonstratie van vake Albert in de zagerij. We konden zien waar een heftruck voor diende (en we mochten er zelf opzitten, de max!), hoe de zaagmachine werkt en dat je een lijn moet tekenen waar er gezaagd moet worden maar zelfs dat kon vake in zijn zelfgemaakte! zaagmachine ingeven. Vake gaf ook een demonstratie met de heftruck. Wauw, zo een heftruck is zo sterk. Wat kon hij veel hout dragen en hoog omhoog laten gaan. We zagen ook hoe de heftruck gebruikt werd om grote stapels hout te verplaatsen. Als afsluiter kregen we van mama Sophie allemaal een meter en een ballon. Dat vonden we super! 
Voor de hartelijke ontvangst, voor de tocht door de winkel, voor de deskundige uitleg van mama Sophie en vake Albert, voor het zitten op de heftruck, voor de meters en de ballonnen zeggen wij: “Heel hartelijk bedankt, familie Rooyackers”. Het was heel fijn en we hebben er weer heel wat van opgestoken!
In de klas verhuisde de werkbank naar een andere hoek en werd de bouwhoek een echte metselhoek met zand en echte stenen. En of er gemetseld werd! En natuurlijk moest er ook een dak gemaakt worden. Met houten latten, nagels en hamers gingen we aan de slag. We leerden ook een liedje over een huis, gingen huizen schrijfdansen, gingen bouwen met magneetblokken en gebruikten werktuigen als muziekinstrumenten.
Wat werd er hard gewerkt in onze klas de afgelopen weken! En deze boeiende bouwweken werden afgesloten met de komst van een heel grote camionette met een heel grote aanhangwagen met een heftruck er op. Met in de grote camionette de bompi en mama Silke van Ben. De bompi van Ben heeft samen met de papa en de oom van Ben een bedrijf voor industriebouw en wou wel uitleg komen geven over de grote en kleinere materialen die ze gebruiken. En mama Silke assisteerde. Bompi gaf samen met Ben uitleg over alles wat ze bij hadden. En wat wist Ben veel! Hij mag dan ook al regelmatig zijn bompi en papa helpen in de thuishal van de firma. En dat was duidelijk te merken! Als afsluiter kregen we allemaal een pakketje met wafels die de bommi van Ben speciaal voor ons gebakken had. En dan vertrokken bompi en mama Silke met de fiere Ben in die grote camionette naar de volgende werf!
Voor de moeite van het vervoer, voor de tijd, voor de deskundige uitleg van bompi, voor het zitten op de heftruck, voor de assistentie van mama Silke en voor de wafels die bommi speciaal voor ons gebakken had zeggen wij: “Heel hartelijk bedankt, familie Reumers”. Het was heel boeiend en we hebben er weer heel wat van bijgeleerd!

Ook in deze periode:
- werd ons Emiliana grote zus van baby Matthias. Proficiat aan de ouders en aan de fiere grote 
  zussen!
- kwam Mark van VZW ‘t kietelt uitleg geven over de verjaardagsboxen die deze VZW schenkt 
  aan jarige kinderen van ouders die het niet zo breed hebben. De opbrengst van onze 
  speelgoedmarkt later deze week gaat integraal naar deze VZW. Zo kunnen we veel kinderen        een  fijne verjaardag bezorgen.
- werd ons rare postpakket een vlindertuin. En die is volop in beweging. Daar gaan we deze week    en  de week na de vakantie verder rond werken. 
  las want onze Thies is grote broer geworden van de kleine Lowie! Proficiat aan de ouders en          aan de fiere grote broers! 
De sfeerbeelden kan je hier bekijken.

Gevoelens
Na de krokusvakantie begonnen we in ons klasje aan het thema gevoelens. We werkten rond blij, verdrietig, boos en bang. We knipten blije gezichten uit boekjes en maakten er een collage van. We leerden hoe troosten bij verdriet hoort. We leerden dat boos zijn mag maar daar horen wel wat afspraken bij: anderen geen pijn doen, jezelf geen pijn doen en niets stukmaken. Bij het gevoel bang trokken we gewapend met een zaklamp naar de donkerste plekjes op school om even echt angst te ervaren. Toen er in de kelder een echt spook tevoorschijn kwam was de bang-zijn-ervaring wel even “heel” echt. Maar we leerden ook dingen om onze angsten te overwinnen. 
We zetten ook deze gevoelens om in beeld. Bij blij lieten we de chubbies stempelen op “De lente” van Vivaldi. Bij verdrietig gingen we blauwe verf uitblazen tot tranen. Bij boos gingen met aan de slag met draaiende borstels in een boze bui. Bij bang gingen we kijken naar en praten over het schilderij: “De schreeuw” van Munch en haalden we er scheerschuim en bruine verf bij om deze angst op papier te zetten. We luisterden naar verhaaltjes rond de gevoelens, deden er spelletjes rond, koppelden muziek aan gevoel, zetten gevoelsmaskers op, deden we alsof we blij, verdrietig, boos, bang waren en speelden met de gevoelshuisjes en de kaartjes. Belangrijk is dat we eens in alle huisjes op bezoek gaan en dat praten altijd helpt! 
En er was nog blij nieuws in onze klas want onze Thies is grote broer geworden van de kleine Lowie! Proficiat aan de ouders en aan de fiere grote broers!

In deze periode gingen we ook in op een uitnodiging van de bib in Peer voor een voorleesmoment. We genoten van het verhaal van Harry de poes en Vera de vlinder. Na het verhaal mochten we over het verhaal tekenen en we kregen ook een blad met de personages mee om thuis in te kleuren. Na het tekenen wachtte ons nog een verrassing. We kregen uitleg over het uitlenen van boekjes en waar de verschillende themaboeken zich bevonden. En als klap op de vuurpijl mochten we ook nog een boekje kiezen uit de ruime boekenkisten voor kleuters. Maar die boekjes kan je niet zomaar meenemen want dan gaat de pieper bij de deur. Nee, ze moeten eerst ingescand worden. Onder het toeziend oog van de begeleidster scanden alle kleuters hun boekjes in en dan konden ze veilig mee, zonder piepjes. Sommigen begonnen in de bus al met lezen. Hopelijk is deze kennismaking met de bib en al haar boeken de start van een boeiend leesgroeiproces!

En dan kregen we een pakketje met de post, in de brievenbus van de school, geadresseerd aan K2: een grote envelop met vlinders er op. In de envelop zaten 2 plastic doosjes met een “rare” inhoud: een blad met kleine gele dingetjes er op, 12 wormpjes (volgens de kleuters) en 5 “rare” dingen. Wat is dat allemaal? We deden alles in een grotere bak met een paar koolbladeren er in (volgens de instructies) en goed afgeschermd want de wormpjes gaan anders ontsnappen. En wat dat “rare” allemaal is, dat gaan we in de volgende weken verder ontdekken. Wordt ongetwijfeld vervolgd!

HIer kan je de foto's bekijken:

Post
Leuke kerst- en nieuwjaarskaartjes. Fijn om te geven en te krijgen. Fijn om mee te knutselen. En om spelletjes mee te spelen. Een kaartje doorgeven in de kring met een wasspeld zonder dat de kaart valt, moeilijk hoor (maar wel goed voor de motoriek en de concentratie) maar het is ons uiteindelijk toch gelukt! We maakten met de gekleurde wasspelden kaders rond de kaarten in een bepaalde kleurenvolgorde. Sommige kleuters konden dit al met drie kleuren. Knap! In deze periode werden er door een groepje werkmannen uit onze klas ook zonnepanelen geïnstalleerd (hun woorden!) op de kast. En wat hebben ze hard gewerkt. De energierekening van de school zal de volgende keer heel wat lager zijn! De foto's kan je hier bekijken. 

Winter
En toen werd het thema post even on hold gezet want koning Winter deed zijn intrede in het land. De vriezeman deed hard zijn best. Hoe hard dat gingen we uittesten door verschillende soorten kommen en grote emmers gevuld met een beetje, de helft en vol water buiten te zetten. Wat zou de vriezeman met ons water doen? Dat hebben we de dag erna gezien, gevoeld en geproefd. Zien jullie ook de ijsegels die in het ijs verstopt zit? Uit de grote emmers kwamen echte kommen tevoorschijn waar we ons kaarsje in gingen zetten om te gaan branden. En wat was dat mooi, we kregen een echt licht-zon te zien.
En eindelijk viel er sneeuw, veel sneeuw! En natuurlijk konden we het niet laten om daar in te gaan spelen. We hielden sneeuwballengevecht en maakten engeltjes in de sneeuw. En er was genoeg sneeuw om ook een sneeuwman te maken en om te sleeën. We proefden van verse, propere sneeuw en vonden dat het koud was in onze handen en onze mond. Gelukkig leerden we ook een versje over hoe we het terug warm konden krijgen. We namen sneeuw mee naar binnen om er later nog mee te spelen als de sneeuw buiten weg was. Helaas moesten onze kleuters ervaren dat dat niet kon. Ze leerden zo wel dat sneeuw smelt bij hogere temperaturen en dat er heel wat vuil zit in sneeuw waar op gelopen is en dat je daar beter niet van kan proeven. We gingen sneeuw vingerverven op donker papier, we gingen spelen met wit, op sneeuw lijkend, speelschuim en luisterden naar verhalen over spelen en wandelen in de sneeuw met Ploffers en Sijpelaars en opa die van de slee viel. En natuurlijk zijn we ook de vogeltjes niet vergeten. We regen stukjes brood aan een touwtje en gingen deze samen met een paar mezenballetjes ophangen aan de struiken en bomen op de speelplaats voor onze ramen. En de vogels lieten niet lang op zich wachten. Vanuit onze klas konden we dit schouwspel goed volgen.

Post
Dan was de sneeuw verdwenen en gingen we verder met het thema post. Bij de kerst- en nieuwjaarskaartjes was ons al opgevallen dat er op de ene briefomslag alleen een naam stond, op de andere een adres, een postzegel en een stempel. Waarom? De postbode bracht de gestempelde brief.  We onderzochten wat er nog meer in de tas van de postbode zat. We sorteerden, vertelden er over, knutselden een postbodepet en speelden postbode. En ook de postbode zelf kwam op bezoek om over zijn werk te vertellen. Wisten jullie dat een postbode heel vroeg moet opstaan? En dat postbode Jordy zijn ronde altijd op de fiets doet? Deze fiets waar de zware posttassen allemaal op konden staan, had de postbode ook meegebracht. Bedankt postbode Jordy voor je deskundige uitleg en je tijd!
We maakten ook zelf kaartjes die we in een geadresseerde briefomslag stopten en kleefden er zelf de postzegel op. Wel in de rechterbovenhoek anders neemt de postbode de brief niet mee. We deden onze brieven in de rode brievenbus aan het bushokje. Zo konden ze gaan reizen naar degenen aan wie we een brief stuurden. De meeste brieven gaan reizen met de auto of de trein maar de brieven van Bex en Rilynn reizen met het vliegtuig helemaal naar Amerika! We knutselden, we speelden het postspel, we zongen liedjes over de postbode, we plakten prentjes over de weg van een brief en we luisterden naar verhaaltjes over de postbode en het versturen van knuffels. Sommige kleuters kregen al een kaartje terug van degenen waar zij een kaartje naar hadden gestuurd. Leuk hé! En er zijn nog kaartjes onderweg!
Intussen heeft datzelfde groepje werkmannen van de zonnepanelen ook nog onze stofzuiger gerepareerd. Hij werkt terug! Wat een handige kanjers! En er werd in deze periode ook druk gepuzzeld. Verschillende kleuters bereikten de kaap van de 100 stukjes en sommigen konden zelfs 125 stukjes aan maar ook de anderen gingen een stapje hoger in het aantal stukjes. Knap hoor!!!

Hier kan je de foto's 

Rollebolle
Op vrijdag 2 februari trokken we met onze klas en de kleuters van K3 naar sportcentrum de Bemvoort te Pelt voor een voormiddagje rollebolle. En of we gerollebold hebben. Er werd naar hartenlust geklommen, geklauterd, gefietst, gesprongen,… Kortom het werd een heel leuke sportieve voormiddag. 
Via deze weg wil ik ook de bereidwillige chauffeurs van dienst hartelijk bedanken voor het vervoer. Dankzij hen konden we aan deze activiteit deelnemen.
De foto's kan je hier bekijken. 

Carnaval
En dan kwam de gekke week van carnaval. We hadden de gekke kousen- en schoenendag. De gekke brillendag waar we ook zelf een gekke bril gingen maken. We hadden de gekke harendag, de fluodag. En om de week af te sluiten in stijl gaan we vrijdag nog naar het bal van carnaval om dan te eindigen met een heuse stoet door de straten van Kleine-Brogel  (tenminste als de weergoden ons gunstig gezind zijn).
De foto's kan je hier bekijken. 

Kerstmis
Nu de Sint weer naar Spanje is vertrokken, komt voor ons het volgende feest al in zicht. Kerstmis. Juf. Lotte was ook weer van de partij en zij deed er alles aan om ons het kerstgebeuren zo duidelijk en gezellig mogelijk te laten beleven. We haalden een kerstboom in de klas en gingen hem ook zetten. Geen gemakkelijk karwei hoor, zand in de grote pot doen, de kerstboom binnen dragen, de onderste takken er af doen met een speciale schaar en dan zorgen dat de boom recht in de pot blijft staan. Maar dankzij veel helpende handen is het gelukt. We deden daarna erg ons best om hem mooi te versieren. 
De schoorsteen verdween en er kwam een kerstwinkel voor in de plaats. Daar konden we kerstversiering kopen om onze poppenkamer ook in kerstsfeer te brengen. Juf. Lotte had ook nog ander “kerst”speelgoed bij waar we naar hartenlust mee speelden. Ook leerde ze ons een nieuwjaarsbriefje. Er werden kerstknutsels gemaakt en spelletjes gespeeld. Juf. Lotte speelde het verhaal van de kleine kerstboom in schimmenspel. En als afsluiter gingen we eetbare kerstbomen maken die tijdens het kerstfeestje samen met K3 lekker opgesmuld werden.
Dan moest juf. Lotte weer naar haar “grote” school en wij leerden verder over Kerst. De juf speelde het kerstverhaal met de figuren van het kerststalletje. We leerden liedjes over de dennenboom en het klokje in de toren. We speelden nog met de spelletjes die de Sint bracht, luisterden naar leuke kerstverhaaltjes en oefenden ons nieuwjaarsbriefje verder in. Samen met de andere kleuters gingen we op woensdag op sterrentocht. We volgden per klas de sterren en vonden zo leuke activiteiten: raadspelletjes rond Kerst, het kerstverhaal zelf spelen, lekker dansen op Christmas freeze, genieten van de lichtjes in de donkere gang en als laatste gezellig chocomelk drinken met alle kleuters. Op donderdagnamiddag genoten we samen met K1 van leuke kerstfilmpjes op het grote digibord met een lekker zakje chips er bij. En de laatste dag maakten we een uitstap naar de kerk om Kerst in en om de kerk te beleven, om dan in de klas af te sluiten met een gezellig kerstfeestje. En nu thuis verder genieten van die toch wel fijne tijd!

P.S. Diezelfde opmerkzame kijker van eerder zal ook al gezien hebben dat er weer een nieuw gezicht in beeld is. Haar naam is Rilynn. Ze is Amerikaans en dus praat ze Engels. Welkom Rilynn en we hopen dat je je snel thuis voelt in onze klasgroep. Ook een warm welkom aan haar familie.

De vele foto's kunnen jullie hier bekijken. 

Sinterklaas
Toch ieder jaar weer een leuk gevoel als de boot met Sint en al zijn Zwarte Pieten ons land komt binnenvaren. Tijd om de verkleedkleren uit te halen en om zelf Sint en Piet te spelen.  Aankomen in de boot, binnenkomen, handjes geven, in het dikke boek lezen, Pietenkunstjes doen, schoentjes zetten bij de schoorsteen, slapen, in de schoentjes leggen. We genoten ervan om in de huid van Sint of Piet te kruipen. We leerden ook hoe we op de beste manier onze schoen konden zetten: netjes bij de schoorsteen, iets lekkers (wortels, suikertjes, hooi en een bakje water) voor het paard er bij.  En dan samen liedjes zingen. En het loonde. De volgende dag waren onze schoentjes gevuld met lekkernijen. Deze werden eerst gesorteerd en dan lekker opgesmuld.
We gingen het water van de zee met de stoomboot schrijfdansen, luisterden naar verhaaltjes en liedjes van de Sint en zijn gevolg, maakten tovertekeningen, knutselden met wat de baard van Klaasje Sinterklaasje en gaven de vermoeide Pieten een relaxerende douche. En we leerden dansjes voor de Sint. We maakten ook kennis (voor sommigen was het een blij weerzien) met de Beebot, een bijtje dat we moesten programmeren zodat het de juiste weg nam over alle Sinterklaasplaatjes om bij het getoonde kaartje te komen.
We toverden een bord van mama’s (of oma’s) servies om tot een echt Zwarte Pietenbord om dat klaar te zetten op 5 december.
Ook kwam Sinterklaas met zijn Zwarte Pieten op bezoek in onze school. Dit jaar ook weer in de eetzaal. Daar werd het een gezellig samenzijn met Sint en zijn Pieten. We zongen liedjes en werden daarbij begeleid door Muziekpiet die zijn gitaar had meegebracht. Er werd wat gezellig gekeuveld met Sinterklaas en we deden ons dansje voor de Sint. We kregen snoepzakken mee en in onze klas wachtte nog een verrassing: Pakjes!!!
Het was heel leuk om ze uit te pakken en later fijn om te spelen met het nieuwe speelgoed. Dank U wel, lieve Sint en Zwarte Pieten.

Dag lieve Sinterklaas, tot volgend jaar! 

P.S. De opmerkzame kijker zal al gezien hebben dat onze Tuur met zijn arm in het gips ligt na een ongelukkige val thuis. Dat belet hem echter niet om toch alles mee te doen. Knap hoor! En deze kijker zal ook de nieuwe kleuter al opgemerkt hebben. Yorbe Nijs zit sinds vorige week in onze klas nadat hij met zijn familie in Kleine-Brogel is komen wonen. We hopen dat hij en zijn familie snel ingeburgerd zijn. Welkom Yorbe en familie!
De leuke foto's kan je hier bekijken. 

Heksen, spinnen, griezelen
Dan was het de beurt aan juf. Lotte. Zij ging werken rond heksen, spinnen en griezelen. En al op de eerste dag kregen we bezoek van heks Charlotte die kwam vragen of wij op haar heksenspullen konden letten zodat zij even vakantie kon nemen. En dat wilden we wel, die grote heksenketel met allemaal spullen er in leek ons wel heel leuk. We speelden heksje, deden een heksendansje rond de grote ketel, maakten toverdrankjes en speelden met heksenslijm. We leerden over spinnen en gingen speelgoedspinnetjes zoeken in de gekleurde rijstkorreltjes. We luisterden naar verhaaltjes van de Bloemetjesheks, heksje Mimi, heksje Lotje, heksje Platvoetje en van spinnetjes die in de spinnenschool hun eerste web leerden maken. We gingen met onze zaklamp op zoek naar vertelstenen in de kelder. We speelden zandtovenaar met zand op de lichtbak en gingen later op diezelfde lichtbak tekeningen overtekenen. Juf. Lotte bracht een grote pompoen mee die we goed gingen bekijken, er aan ruiken, er van proeven en stuk gingen snijden voor de soep. Er werden nog meer groenten geschild en gesneden die allemaal in de ketel gingen. Niet in onze supergrote heksenketel natuurlijk, want die paste niet op het vuur. Het werd spinnensoep. Niet met onze echte spinnen natuurlijk. Daar zochten we op de speelplaats een geschikt plekje voor om ze vrij te laten. Nee, we maakten spinnetjes van gehakt en spaghetti. En die mochten ook in onze soep zodat het echte spinnensoep werd. En wat werd er gesmuld. Dankjewel juf. Lotte, het waren twee superleuke weken en we vinden het leuk dat je nog eens komt! 
Met de intrede van de herfst worden de dagen weer korter en donkerder. Daarom is het belangrijk dat we gezien worden in het verkeer. En wij gingen allemaal samen kijken in de grote zaal waarom dat zo belangrijk is en hoe we dat kunnen doen. Juf. Christiane en juf. Ann van de werkgroep verkeer deden de uitleg deskundig. En natuurlijk dragen wij nu allemaal onze fluo-vestjes en de fietsers ook een helm. Bravo!!!
In deze periode werd onze Bryan ook fiere grote broer van baby Vince. Proficiat aan mama Natacha en papa Joost en dankjewel voor de lekkere traktatie! Onze heksen en spinnen kan je hier bekijken.

Dieren
Na de leuke uitstap naar Breugelhoeve met al zijn diertjes gingen we in de klas verder werken rond dieren. 

Mama Lore van Thies kwam op donderdag naar school met hondje Oskar. En of Thies dat leuk vond! En dierenvriendjes als we zijn, werd Oskar zorgvuldig geaaid, van de kop naar de staart want dat hadden we eerder al geleerd. Wat had Oskar veel en leuke haren. Daarom moet hij ook regelmatig naar de hondenkapper. Thies liet ook kijken wat je moet doen als je hond een grote boodschap achter laat tijdens het wandelen. En mama Lore had hondenkoekjes bij en Oskar nam ze gretig in ontvangst. Niet te veel want anders doet zijn buikje pijn. 

Dan was het de beurt aan mama Siel van Tuur die op donderdagmiddag langs kwam met … konijnen. Zoals we al weten van vorig jaar is papa Brecht een echte konijnenkenner en ook Tuur vindt konijnen heel leuk. Daarom kwam zijn vriend konijn (grijs) samen met een prijzenkonijn van papa (zwart-wit) op bezoek in onze klas. Mama Siel gaf deskundige uitleg over de voeding en de verzorging van de konijnen en Tuur vulde aan en toonde hoe het allemaal moest. Wat waren de kleuters verrast dat er zoveel haren in de borstel zaten na het kammen. Na veel geaai en geknuffel werden de dieren weer zorgvuldig in hun hok gestopt en konden ze terug mee naar hun grotere huisvesting (en naar al hun vriendjes).

Op vrijdag kwamen mama Liesbeth en papa Erik van Henry naar school met grote en brave hond Blue. Zij hadden ook snoepjes bij en Blue kon deze wel waarderen alleen moest hij er wel iets voor doen: een pootje geven. Maar gedwee als hij was, lukte dit aardig goed. Hij luisterde ook naar de commando’s van de kleuters, die dat super leuk vonden.

Omwille van het mooie weer gingen we die dag ook met onze klas picknicken tijdens de middag. Er werden ijverig leuke plekjes gezocht en er werd goed gesmikkeld.

En op vrijdagnamiddag mochten we de diertjes van Kato gaan bezoeken. Onder leiding van papa meester Kevin en de juf gingen we op pad. En zo kwamen we bij het huis van Kato aan. En de diertjes? Dat waren er veel. Het was er precies een heuse kinderboerderij. Onder de deskundige leiding van mama Sofie en van Kato kregen we uitleg over de huisvesting, het voedsel en de verzorging van de konijnen, de waterschildpad, de visjes, de geiten, de kippen en de poes. En wisten jullie dat het lievelingskonijn van Kato een heus konijnentoilet heeft? En dat een waterschildpad ook op het gras kan lopen? En dat het kleine poesje Leo nog jong en een beetje wild is en nog liever niet geaaid of gepakt wil worden? En dat hij binnen kan door een kattenluikje? Amai, wat zagen we veel diertjes en wat leerden we er veel over.

Dankjewel mama Lore, mama Siel, mama Liesbeth, papa Erik, mama Sofie en papa Kevin voor de moeite die jullie deden! Wij hebben er alvast van genoten, staken er weer heel wat van op en deden in de klas ook nog allerlei leuke activiteiten rond deze diertjes. 

We gingen de hond haren geven met verf en een tandenborstel, gingen goed luisteren en het diertje kleuren wat bedoeld werd, gingen spelletjes spelen van konijnen, van vissen, van inktvissen en krabben, van vrolijke eendjes en van hongerige hondjes. We leerden liedjes over dieren en we gingen raden welk diertje er in het doosje groot, doosje klein zat.

En dan was het tijd om onze klasdiertjes (terug) te verwelkomen. In een emmer kwamen ze aan, na een lange vakantie bij de juf, onze visjes Pim en Pom. Maar gelukkig was er in de klas een mooie viskom voor hen. De visjes werden goed onthaald en ze worden goed verzorgd!!! Onze kleuter van de dag mag ze eten geven. Niet teveel ineens natuurlijk. 
Samen maakten we een grote zee met allerlei zeedieren en schelpen. In deze zee speelde de juf het verhaal “de mooiste vis van de zee”. We speelden het na en maakten zelf onze “mooiste vis van de zee”.
En toen had de juf een doosje bij. Wat zou daarin zitten? Kleine pareltjes maar zonder gaatjes dus we konden er niet mee parelen. En ook niet strijkparelen. Wat dan? Er zat een opdracht bij om er water bij te doen. Hu? Dat deden we dan maar en weet je: de pareltjes gingen groeien tot een vijver! Wat vonden we het aangenaam om er onze handen in te laten zwemmen. De juf verstopte ook zeediertjes in onze vijver en wij mochten ze met onze handen gaan zoeken. Superleuk!
De leuke foto's kan je hier bekijken. 

Dierendag
Op dierendag gingen we een kijkje nemen in de kinderboerderij van Breugelhoeve. Hier zagen we schapen, geiten, konijnen, cavia’s, varkens, een pony, paarden en kippen die net een ei gingen leggen. Onder begeleiding mochten we met de aaibare dieren knuffelen. En dat was superleuk! We gingen er ook picknicken en genoten van de mooie speeltuin. De leuke foto's kan je hier bekijken. 

Het begin
September: een nieuwe start in een nieuwe of een bekende klas. We hebben onze start niet gemist en zijn vol goede moed en met het nodige enthousiasme het schooljaar begonnen. Een nieuwe groep vormen met een nieuwe of een bekende juf. Elkaar verkennen en leren kennen. Ook de klas met al haar hoeken en materialen werd al goed verkend en we voelen er ons (bijna allemaal) al helemaal thuis. We bekeken ook al onze (nieuwe) schooltassen en gingen schooltassen rangschikken van klein naar groot. Ook gingen we al kleuren, schilderen, scheuren, knippen en plakken. 
Het godsdiensthoekje werd ingericht en versierd met een tafellaken met alle handjes er op. We leerden dat iedereen belangrijk is en erbij hoort. We vormen een groep: één voor allen, allen voor één! 
En dankzij het uitzonderlijk warme septemberweer gingen we ook nog buiten spelen met water, bekers en spuiten. Dat vonden we geweldig!
In deze periode kwam ook de fotograaf op bezoek. We oefenden op voorhand al even het poseren in de klas en namen ook al een kijkje bij de opstelling van de fotograaf.
Om de sfeer een beetje op te snuiven kan je hier de foto’s bekijken.